Центри надання адмінпослуг обслуговують одного відвідувача 20-30 хвилин, а самі процедури не відпрацьовані: якщо не виправити недоліки, ЦНАПи зможуть опрацювати невеликий відсоток від загального потоку українців, що мають оновити дані у ТЦК
У перший же день набуття чинності закону про мобілізацію, 18 травня, Інформатор перевірив, наскільки у Центрах надання адмінпослуг готові до процедури оновлення даних. Наші журналісти відвідали ЦНАПи одразу у двох містах, Києві та Дніпрі, і з'ясували декілька деталей: адміністратори могли б працювати швидше, та й сама процедура ще не надто пропрацьована. Відтак, ЦНАПи можуть бути лише допоміжним інструментом, яким користуватимуться ТЦК для отримання даних від військовозобов'язаних українців - але аж ніяк не основним.
Перша та головна проблема: у ЦНАПах в суботу було мало співробітників - в Дніпрі на весь заклад лише дві адміністраторки, з яких одна видавала квиточки, а інша - вносила дані до системи. А з людей, котрі бажають оновити дані про себе у системі, вишикувалися черги. У центральному ЦНАПі Києва нашого кореспондента попросили приїхати у понеділок: в суботу, сказали, йому вже не встигнути.
У деяких регіонах виявилося, що місцеві Центри були не готові до оновлення - вочевидь сам процес під'єднання до загальної системи даних у регіонах виявився нерівномірним. Так, у Бучі під Києвом, а також Одеській та Харківській областях журналісти повідомляли про неможливість оновити дані у місцевих ЦНАПах. Але зрештою цю проблему владнають за кілька діб.
Проблема №2 - не надто "відточена" процедура. Так, наш журналіст у Дніпрі дістав квиточок з процедурою "Взяття на облік безхазяйного нерухомого майна" замість, відповідно, "оновлення даних". Також, за нашими спостереженнями, формування витягу та усі верифікації тривали досить довго - у Дніпрі цей час становив 20-30 хвилин, у Києві - до 20 хвилин на одну особу. Якщо не пришвидшити цю процедуру, черг та дискусій у стилі "вас тут не стояло" не уникнути.
У суботу, 18 травня, набув чинності закон про мобілізацію. Оновити облікові дані можна у ЦНАП - це потенційно найбільш зручний спосіб, щоб не йти до ТЦК. Інформатор зробив спробу оновити свої дані в одній з установ Києва - ми вели зйомку на приховану камеру. pic.twitter.com/FzoaNhIayD
— Інформатор (@informatorua) May 18, 2024
Про роботу ЦНАПів у суботу, 18 травня, розповіли у КМДА. За її даними, у перший день в 10 ЦНАПах, відкритих у місті, послугою скористалися 850 людей. А директорка департаменту ЦНАП Наталія Шамрай підтвердила, що 739 військовозобов'язаних вже отримали підтвердження у формі витягу з системи.
Це вказує на очевидну проблему: якщо врахувати, що усі військовозобов'язані мають за законом про мобілізацію оновити власні дані протягом часу, що залишився до 16 липня, вони навряд чи встигнуть зробити це через ЦНАПи. Адже рахуючи з понеділка, 20 травня, до "дати Ч" залишається рівно 50 днів. Якщо Центри працюватимуть з такою ж інтенсивністю, у Києві вони встигнуть оновити дані лише для 42,5 тисяч людей.
Відтак, ЦНАПи можуть слугувати лише допоміжним інструментом для уточнення даних про військовозобов'язаних. І лише за більш-менш злагодженої роботи застосунку "Резерв+" (працює зі збоями), ТЦК, які продовжують приймати відвідувачів, та ЦНАПів можливо буде виконати норми закону.
Нагадаємо, раніше ми розповідали детально про саму процедуру верифікації, чи уточнення, даних через ЦНАП: які саме документи треба мати з собою, та про які подробиці питатимуть адміністратори Центрів. Також ми детально описували саму процедуру - як працює оновлення даних, що саме і куди вносять тощо.
Також Інформатор писав про те, чи запрацював на оновлення даних новий застосунок "Резерв+". На нього є чимало скарг: його важко знайти у AppStore та PlayMarket, у ньому складно "залогінитись", та й працює додаток зі збоями. Ми детально розібралися у тому, що не так із застосунком "від ТЦК".
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.