Зменшення розриву в ціні між бензином та автогазом робить встановлення газобалонного обладнання економічно невиправданим для пересічного водія
Чого чекати у 2026 році? Чи збережеться темп, як вплинуть податки та що буде з цінами на пальне? Інститут досліджень авторинку підготував базовий сценарій.
Прогнози щодо пального на 2026 рік стримано оптимістичні. Експерти паливного ринку сходяться на думці, що навіть попри підвищення акцизів, роздрібні ціни на стелах АЗС можуть втриматися на нинішньому рівні. Причина — глобальне здешевшання нафти, яке перекриває податкове навантаження. Головний ризик тут — валютний курс. Пальне в Україні майже на 100% імпортне, тому будь-яке коливання курсу євро/долара миттєво відобразиться на табло заправок.
А от ринок ГБО чекають непрості часи. Зменшення розриву в ціні між бензином та автогазом робить встановлення газобалонного обладнання економічно невиправданим для пересічного водія. Якщо раніше ГБО «відбивалося» за рік, то тепер, коли економія становить умовні 100 грн на 100 км, сенс інвестувати $500–800 в обладнання зникає. Ми прогнозуємо скорочення кількості нових інсталяцій ГБО. Газ залишиться цікавим лише для комерційного транспорту та таксі з величезними пробігами.
Також це поповнить кластер машин з низькою ліквідністю, старих конструкцій, або й новіших, здебільшого "американців" з об'ємистими двигунами, для яких пропан-бутанова суміш як пальне була не опцією, а порятунком. Тепер же лише одиниці купуватимуть легковики з 4-6-літровими двигунами, і значно менше охочих буде на авто з "атмосферниками" 2,5-3 л. Доведеться "приймати" (як це свого часу було з дизелями) турбіни, складну електроніку, пряме впорскування.
Як повідомляв Інформатор, розвиток сегмента електромобілів і досі викликає суперечки. Є прихильники, навіть фанати, а є й противники — від тих, хто просто боїться зробити крок від звичного бензину, до тих, хто переконує інших, що «електрички» можуть спричинити блекаут, коли їх стане надто багато. Українську енергосистему проектували десятиліття тому — коли основними споживачами були лампочки, телевізор і холодильник. Тепер у кожній квартирі десятки приладів, а подекуди ще й електромобіль — споживач, який у квартиру вже не вміститься. Фахівці Інституту досліджень авторинку спільно з аналітичним центром DiXi Group дослідили: чи вистачить електрики всім попри електромобілі, і чи є межа, за якої наступний автомобіль у парку може спричинити перевантаження системи. На думку експертів, близько 80% електромобілів споживають електроенергію малими порціями, у години мінімального навантаження на систему, у цей час енергетики навіть знижують потужність через надлишок генерації.