Близько 80% електромобілів споживають електроенергію малими порціями, у години мінімального навантаження на систему, у цей час енергетики навіть знижують потужність через надлишок генерації
Розвиток сегмента електромобілів і досі викликає суперечки. Є прихильники, навіть фанати, а є й противники — від тих, хто просто боїться зробити крок від звичного бензину, до тих, хто переконує інших, що «електрички» можуть спричинити блекаут, коли їх стане надто багато. Українську енергосистему проектували десятиліття тому — коли основними споживачами були лампочки, телевізор і холодильник. Тепер у кожній квартирі десятки приладів, а подекуди ще й електромобіль — споживач, який у квартиру вже не вміститься. Фахівці Інституту досліджень авторинку спільно з аналітичним центром DiXi Group дослідили: чи вистачить електрики всім попри електромобілі, і чи є межа, за якої наступний автомобіль у парку може спричинити перевантаження системи.
Станом на жовтень 2025 року в Україні зареєстровано 193,5 тис. електричних транспортних засобів, з яких 98% — легкові електромобілі, а решта — комерційні моделі групи LCV. Найпопулярніша модель в Україні, Nissan Leaf першої генерації, у середньому проїжджає 11 400 км на рік. Власники Volkswagen e-Golf — близько 13 500 км, а Tesla — на рівні авто з ДВЗ: 17 000 км на рік. Зваживши ці показники пропорційно до частки кожної моделі (враховано весь парк моделей) отримуємо середній пробіг 12 800 км на рік для типового українського BEV. Маючи пробіг і середнє споживання, можна визначити добову, місячну й річну потребу парку в електроенергії.
Середньодобове споживання:
Середньомісячне споживання:
Отже, річна потреба у форматі «на рух», з урахуванням сезонності, складає 468 ГВт·год. Однак ця величина показує споживання у форматі «від батареї до коліс плюс бортове обладнання», але не враховує супутні витрати, які неодмінно присутні. Це ККД інверторів та зарядних пристроїв, робота систем охолодження та підігріву батареї, де втрачається в середньому 10-15% енергії.
Застосувавши усереднений коефіцієнт у 12%, ми отримуємо, що реальний попит українського парку електромобілів на енергію з мережі становить близько 524 ГВт·год на рік. Саме це число відображає їхній повний вплив на енергосистему. Для порівняння це приблизно дорівнює обсягу сумарного електроспоживання всією Україною впродовж 1-1,5 зимового дня, або близько 1,5-2 літніх днів.
За даними порталу Energy Map, виробництво та споживання електроенергії в Україні змінювалось через війну, руйнування інфраструктури та окупацію частини потужностей. Наведемо кілька показників:
Порівняно з цими масштабами, річне споживання всіма електромобілями (524 ГВт·год) становить лише 0,63% від спожитої у 2023 році (це найсвіжіші наявні дані) електроенергії. Для порівняння: побутовий сектор країни споживав у найближчі роки близько 30 ТВт·год на рік, промисловість — понад 50 ТВт·год.
Тобто всі електромобілі разом споживають близько 1,75% від побутового споживання країни.
Електромобіль не споживає енергію рівномірно — усе залежить від часу заряджання. За даними IEA, gridX та Mobility Portal, 70-85% усіх зарядних сесій у Європі припадає на домашнє або офісне «повільне» заряджання з потужністю 2-3 кВт (рідше — до 7-9 кВт). В Україні ситуація схожа: 80-90% зарядок відбувається вдома, здебільшого вночі, що стимулюється зниженим нічним тарифом.
Отже, близько 80% електромобілів споживають електроенергію малими порціями, у години мінімального навантаження на систему. У цей час енергетики навіть знижують потужність через надлишок генерації.
Швидкісні зарядні станції з потужністю 50-250 кВт дають лише меншу частку денних зарядок, і кожна з них підключена до мережі через захисну автоматику, що виключає перевантаження локальних ліній чи підстанцій.
Отже, наявний парк електромобілів, споживаючи близько 0,6% від загального споживання електроенергії, не здатен створити загрози для енергосистеми. Навіть подвоєння чи потроєння кількості до 0,6 млн авто підніме споживання до рівня близько 1,9%, що також не є критичним.
Варто пам’ятати, що генерація в Україні працює за принципом балансування під навантаження: якщо попит зростає, збільшується й виробництво. Ключове — щоб генераційні потужності не зазнавали руйнувань від війни.
Якщо темпи зростання електромобільного парку збережуться на рівні +50 тис. авто щороку, до 2030 року в Україні буде близько 450–500 тис. електромобілів. Їхня потреба в енергії становитиме близько 1,35 ТВт·год на рік — близько 1,3 відсотка від генерації рівня 2023 року. Головним викликом стане не стільки виробництво електроенергії, скільки локальна інфраструктура — здатність підстанцій, внутрішніх мереж і житлових будинків витримувати масову установку зарядних пристроїв. Це питання вже частково враховується у нових будівельних нормах і міських енергопланах.
«На сьогодні електромобілі не становлять загрози для енергетичної системи України, а подальший розвиток такого автопарку передбачений стратегічними документами, такими як Національний план з ВДЕ та Національний план з енергетики та клімату, з метою декарбонізації транспорту. Водночас відповідальне споживання електроенергії залишається важливим, особливо у воєнний час. Радимо заряджати авто вночі, коли навантаження на систему менше, або у сонячні дні вдень, коли генерується надлишок енергії СЕС. Уникайте пікових годин споживання зранку (з 8:00 до 11:00) та ввечері (з 17:00 до 23:00), а також дослухайтеся до порад "Укренерго", яка регулярно повідомляє, коли краще користуватися потужними приладами, а коли варто утриматися» — Оксана Зуєва, старша експертка з відкритих даних DiXi Group.