Ілон Маск пообіцяв збільшити кількість запусків Starship попри аварії

На початку цього місяця аерокосмічна компанія SpaceX вдев'яте провела тестові запуски своєї масштабної ракети Starship, проте випробування знову завершилися невдачею, ставши третьою катастрофою для проєкту

Ілон Маск пообіцяв збільшити кількість запусків Starship попри аварії
Ілон Маск пообіцяв збільшити кількість запусків Starship попри аварії

Протягом цього року проєкт Starship компанії SpaceX під керівництвом Ілона Маска відзначився трьома невдалими орбітальними запусками та однією великою аварією під час статичного випробування. Утім, попри аварії та невдачі Маск заявив, що компанія планує збільшити кількість пусків. Випробування продовжуватимуться.

За словами Маска, інтервал між польотами тепер складатиме не більше трьох-чотирьох тижнів. Крім того, згідно з дозволом Федерального управління цивільної авіації США (FAA), SpaceX має можливість проводити польоти навіть частіше - кожні два тижні із загальною річною квотою в 25 запусків. Для порівняння ще недавно компанія могла реалізовувати лише п'ять запусків за аналогічний період, повідомляє Space.com.

Ця заява викликала неоднозначну реакцію серед фахівців аерокосмічної галузі. Астрофізик Сара Вебб із Технологічного університету Суінберна підкреслює, що низка провалів має спонукати інженерів переглянути конструктивні рішення ракети. Це особливо важливо з огляду на те, що в попередніх проєктах подібна кількість аварій не фіксувалася:

  • Saturn V від NASA: 13 запусків, одна часткова невдача;
  • Falcon 9 від SpaceX: 478 запусків, одна часткова невдача, дві під час польоту, одна руйнація на етапі підготовки;
  • Antares від Orbital Sciences: 18 запусків, одна невдача;
  • "Союз", розроблений у 1960-х роках у СРСР: 32 запуски, дві невдачі.
  • Starship від SpaceX (з 2018 року по теперішній час) здійснив 9 запусків, з яких чотири завершилися повною невдачею, два призвели до часткових невдач, а один закінчився повною руйнацією перед десятим запуском.

Водночас Starship від SpaceX, починаючи з 2018 року, провів 9 запусків, з яких чотири закінчилися повними невдачами, дві — частковими, а ще одна руйнація сталася до десятого запуску.

Вебб зазначає, що вона та її колеги усвідомлюють складність проєкту та розуміють, що його не можна порівнювати з іншими без урахування специфіки. Адже Starship від SpaceX є фактично першою багаторазовою надважкою ракетою, призначеною для місій на Марс. Однак, попри це, тривожна кількість невдач свідчить про необхідність удосконалення проєкту.

Якщо підхід компанії залишиться незмінним, суперракети SpaceX продовжать завдавати шкоди навколишньому середовищу та витрачати кошти американських платників податків. Попри приватний статус підприємства, значна частина її фінансування надходить із державних джерел. Точні витрати на кожен запуск невідомі, проте Ілон Маск раніше стверджував, що вартість варіюється в межах 50-100 мільйонів доларів.

Остання аварія, внаслідок якої було повністю знищено прототип космічного корабля Ship 36, викликала потужний удар — хвиля розлетілася на відстань до 50 кілометрів, змушуючи вібрувати вікна та посуд. У небо піднялася грибоподібна хмара сажі та диму; вплив на довкілля досі аналізується. Попри зусилля, запуск у 2023 році обернувся невдачею, викликавши сейсмічний поштовх у прилеглому до космодрому місті. Район виявився засипаним шаром сажі та бруду, а фрагменти зруйнованої ракети завдали шкоди цивільним автомобілям.

Американське Агентство з охорони навколишнього середовища наклало на одну з компаній штраф за 14 випадків забруднення водних об'єктів Техасу, де знаходиться космодром.

Крім того, Федеральне управління цивільної авіації (FAA) запропонувало оштрафувати SpaceX на кілька сотень тисяч доларів за використання непідтвердженої кімнати управління запуском та інші порушення. Ілон Маск, як правило, заперечує висунуті звинувачення та робить спроби уникнути санкцій.

Невдалі запуски в січні та березні 2025 року призвели до падіння уламків ракет у Карибському басейні. Ці події мали значний вплив на авіаційне сполучення: сотні комерційних рейсів довелося або перенаправляти, або відкладати їхній виліт, щоб забезпечити безпеку пасажирів.

Сара Вебб закликає колег обговорити, які обмеження слід встановити для випробувань, щоб просувати освоєння космосу, не завдаючи шкоди Землі. Крім космічних місій, планету також загрожують космічні війни. НАТО переймається тим, що Росія зможе збивати супутники з орбіти, використовуючи ядерну зброю.

Невдалі пуски ракет Ілона Маска

28 травня SpaceX провела дев'яте випробування надважкої космічної ракети Starship, яка складається з двох частин: прискорювача Super Heavy і космічного корабля Ship. Однак обидва ступені ракети SpaceX були втрачені ще до завершення місії.

Перед тим у березні під час восьмого за рахунком випробувального запуску ракети космічний корабель Starship компанії SpaceX вийшов з-під контролю і вибухнув незабаром після старту. Через невдалий запуск та падіння уламків у США тимчасово закривали кілька аеропортів.

В січні, коли ракета Маска вибухнула під час льотних випробувань, авіакомпаніям теж довелося змінювати курс літаків через падіння уламків.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Україна на часі Youtube