З 1 січня 2026 року запроваджуються нові правила інформування про всі операції з нерухомістю
Міністерство юстиції України 2 грудня назвало недостовірною інформацію, що поширюється у соціальних мережах, стосовно запровадження нових правил фінмоніторингу при купівлі нерухомого майна, починаючи з 1 січня 2026 року.
В Мін’юсті повідомили, що понад десять років нотаріуси при здійсненні операцій з нерухомим майном (посвідчуючи договори купівлі-продажу нерухомості) виконують обов’язки суб’єктів первинного моніторингу, що передбачають здійснення ними функцій так званого контролера за дотриманням законодавства, спрямованого на запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення.
Одним із обов’язків нотаріуса відповідно до законодавства у сфері фінансового моніторингу є перевірка джерел походження коштів при здійсненні операцій з нерухомістю, зокрема, на суму, що дорівнює чи перевищує 400 тис. грн. шляхом витребування відповідних документів, що підтверджують такі доходи (зокрема, декларація про майновий стан і доходи, спадщина; подарунки; кошти, отримані в позику (кредит), дохід від відчуження майна тощо).
“Зазначаємо, що законодавство у сфері фінансового моніторингу, яким врегульовано відносини, пов’язані з виконанням нотаріусами обов’язків суб’єкта первинного фінансового моніторингу при вчиненні нотаріальних дій щодо посвідчення договорів купівлі-продажу нерухомого майна в частині проведення перевірки джерел походження коштів, не зазнало змін. Ця вимога є обов’язковою для нотаріусів згідно з чинним законодавством і на сьогодні”, - зазначили в Мін’юсті.
2 вересня 2025 року Президент підписав Закон №4536-IX, який кардинально змінює систему звітності нотаріусів перед податковими органами. З 1 січня 2026 року запроваджуються нові правила інформування про всі операції з нерухомістю, що посилить податковий контроль за великими угодами. За словами адвоката Богдана Янківа, закон не революціонізує систему звітності, а лише оптимізує її для приватних нотаріусів. Головна мета – не спрощення, а посилення контролю за операціями з нерухомістю через систематизацію інформації в податкових органах.
Зміна частоти звітності з щомісячної на щоквартальну зменшує адміністративне навантаження, але зберігає детальність інформації. Інформація, яку нотаріуси передають до податкової, залишається максимально деталізованою для забезпечення ефективного контролю.
“Нова система звітності спрямована на підвищення прозорості ринку нерухомості та попередження використання неоподаткованих коштів для великих придбань. Нова система фактично створює автоматичний тригер для податкових перевірок при покупці дорогої нерухомості. Якщо вартість придбання не співпадає з офіційними доходами, питання від податкової стануть неминучими. Це кардинально змінює підходи до планування великих покупок”, - написав Богдан Янків.
Ріелтери передбачають, що невдовзі разом із набуттям чинності Закону № 4536-IX можуть відбутися зміни до наказу Міністерства фінансів від 04.06.2021 № 322 «Про затвердження порядку обміну інформацією з питань фінансового моніторингу». Вони стосуються операцій із будь-якою нерухомістю. За даними агентства нерухомості The Capital, зміни у наказі набудуть чинності 1 січня 2026 року, за рахунок яких Державна податкова служба значно посилить контроль за доходами українців, зокрема походженням коштів при купівлі квартири.
«З Нового року фінмоніторинг не оминатиме основні операції з нерухомість. Тобто за новими правилами нотаріуси муситимуть подавати обовʼязкову звітність про такі типи угод: Договори купівлі-продажу нерухомості, Договори міни (обміну) нерухомості, Договори дарування нерухомості, Свідоцтва про право на спадщину. Усе для того, аби посилити контроль над операціями з нерухомістю та водночас систематизувати цю інформацію в податкових органах», – повідомляє The Capital.
У Нотаріальні палаті же уточнили, що єдине, що змінюється для нотаріусів, а не для сторін договору, – це те, що з 1 січня 2026 року набирають чинності зміни до Податкового кодексу щодо застосування звітних періодів із подання звітності з ПДФО та військового збору. Водночас, інформація, що зазначається в звіті, залишається незмінною, дані передаються у формі податкового розрахунку. Нотаріуси зобов’язані подавати інформацію про суми доходу нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, та сум утриманого з них податку. Таким чином для громадян, які укладають договір купівлі продажу, за словами Нотаріальної палати, нічого не змінюється.