Де не варто заправлятись: експерти розповіли, на яких АЗС найкраще, а на яких — неякісне пальне

Неякісне пальне помічене на невеликих АЗС подалі від великих міст

Де не варто заправлятись: експерти розповіли, на яких АЗС найкраще, а на яких — неякісне пальне
Фальсифікованого пального в Україні стає менше

Наразі в Україні немає дефіциту пального, більш того, ціни на нього суттєво знизились. З початку 2023 року бензин втратив біля 10% вартості. 

На ринку пального проявилися дві важливі тенденції – по-перше, через доступність ресурсу відновили торгівлю поодинокі АЗС в невеликих містах і селищах, по-друге – через війну в Україні припинила роботу суттєва частина так званих міні-НПЗ. Це напів- , а частіше нелегальні виробники, з дуже низькою глибиною переробки, які в народі називають “самовари”. Саме вони донедавна наводнювали ринок неякісним пальним. Як ці фактори вплинули на загальну картину з якістю бензину? В цьому розбиралися експерти Інституту споживчих експертиз.

Отже, дослідники відібрали проби бензину А-95 в найбільших всеукраїнських мережах  (WOG, SOCAR, ОККО, ANP, PRIME, АВІАС, MARSHALL, AMIC, SHELL), а також у серйозних регіональних гравців (київські KLO та AVANTAGE 7, запорізький ZOG та PARALLEL, , полтавську BVS, харківська ОВІС та мережі CHIPO та U.GO). Експерти не оминули увагою і невеликі мережі, які оперують в райцентрах і невеликих містах (24\7, KRAFT, LN ENERGY, DNIPRO OIL GROUP). Крім того, було перевірено і «брендові» сорти бензину А-95 в великих мережах, а саме SOCAR NANO, WOG MUSTANG, ОККО PULLS, КLO VENTUS, SHELL V-POWER.

Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони – зелену, синю та червону. До першої потрапили мережі, результати яких відповідають нормативам Євро-5, синю – зразки без порушень, але «без запасу міцності», тобто на грані дозволених значень. І нарешті, червона – мережі, пальне на яких не відповідало нормативам профільного ДСТУ. Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об’ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.

Зелена зона («брендовий» А-95)

У цій групі сюрпризів не виявилося, як і повинно бути у преміального пального. Всі зразки отримали оцінку «відмінно». Експерти відзначили відсутність шкідливої сірки у зразка SOCAR NANO (всього 3 мг/кг). Найбільший запас по октану у WOG MUSTANG (96,7 од.), а самий низький рівень бензолу у ОККО PULLS (0,42 %).

Зелена зона (стандартний А-95)

У зеленій зоні лідерів опинилися цілих 9 мереж, це рекорд останніх років досліджень. WOG, SOCAR, ОККО, KLO, PRIME, AVANTAGE 7, CHIPO, ZOG та ОВІС. Показники у бензинів, придбаних у цих мережах, були значно кращими від вимог ДСТУ.  Для початку було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. Найбільші значення зафіксовано у WOG (97,6 од.) та SOCAR (97,5). Відмінно – ОККО (96,6) та PRIME (96,5). У «дев’яносто п’ятого» KLO, CHIPO, ZOG та ОВІС – теж вище 96 одиниць. За таких показників октанового числа двигун працює на повну віддачу, витрати пального більш економічні. 

Синя зона

В синю зону потрапила велика група заправок, в основному та званих лоукостерів. Це мережі, у яких ціни нижче, ніж у лідерів ринку. Бензин А-95 у BVS, MARSHALL, AMIC, SHELL, PARALLEL відповідає стандарту Євро-5, але з показниками, ближчими до граничних норм. 

Червона зона

Цього разу тут в основному АЗС малих регіональних мереж та поодиноких заправок, які в основному торгують в невеликих містах та селищах. Єдине виключення з правил – всеукраїнські мережі ANP та АВІАС, але ці компанії останнім часом в принципі лихоманить, так що результати важко назвати несподіваними. Як не дивно, октанове число було набагато нижчим від необхідного тільки в одному зразку, придбаному на АЗС 24/7 в Дніпропетровській області – 92 одиниці. Це чіткий маркер саморобного палива, виготовленого в кустарних умовах. Що стосується шкідливої ​​для екології та повітря сірки – то перевищення в тридцять п’ять (!) разів було виявлено у зразку АЗС KRAFT (352 мг/кг при нормі не більше 10).

Але і це виявилося лише жалюгідною пародією в порівнянні з реально «крутими» хлопцями  – кількість сірки у пробі DNIPRO OIL GROUP перевищувала норму в 70 раз, тобто 706 мг/кг. Це щось захмарне. Об’ємна частка отруйного бензолу в пробах цих мереж теж не відстала. В бензині з АЗС KRAFT – майже чотирикратне перевищення (3,82%), а у DNIPRO OIL GROUP взагалі понад семикратне! Нагадаємо, це небезпечна сполука, від якої утворюється нагар та відбувається перегрів двигуна. При такій величезній кількості бензолу, проблеми зі здоров’ям у водіїв та пішоходів практично неминучі. Власне, як і фактично гарантована поломка автомобіля.

Загалом, результати дослідження виявили декілька цікавих тенденцій. По-перше, кількість фальсифікованого пального на ринку значно знизилася. Експерти однозначно пов’язують це зі зменшенням кількості кустарних виробництв, так званих міні-НПЗ.  А та кількість кустарного пального, яка залишилася, пішла в основному малим регіональним мережам, оскільки їм не потрібні значні об’єми. Тому автомобілістам з невеликих міст та селищ експерти рекомендують проїхати до великої заправки, аби не втрапити в халепу.

Раніше ми писали про те, чи варто накопичувати талони: як будуть змінюватися ціни на бензин, дизель та автогаз в Україні.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube