На жовтень уже законтрактовано близько 30 танкерів з грецьких НПЗ, які приблизно в однакових пропорціях розподілились між AGTG, Kemexon і D.Trading
Провідні гуртові оператори планують постачання на жовтень без урахування румунського порту «Констанца», який вочевидь опиниться під українськими санкціями. Попри вагу порту в структурі постачань, трейдери не очікують нестачі продукту й суттєвого зростання цін. Про це свідчить опитування, проведене enkorr.
Зі слів одного зі співрозмовників, однозначно підпадуть під посилений контроль усі вантажі з Констанци у перші два тижні жовтня. Йдеться як про морські партії, так і про залізничне постачання. Все через великі обсяги індійського продукту, які зайшли у вересні, – близько 200 тис. т.
«Румуни просили не вводити санкції бодай у перші два тижні жовтня, щоб розпродати великі залишки індійського пального. Українська сторона відмовила», – розповів один з великих трейдерів на умовах анонімності.
Очікується, що надалі відповідні українські органи будуть моніторити надходження танкерів у Констанцу.
«Наразі виглядає так, що у разі надходження нових партій індійського пального та інших підозрілих вантажів посилений режим перевірок буде пролонговано ще на два тижні або на місяць», – розповів трейдер, побажавши не називати свого імені.
Одночасно надходять повідомлення про те, що адміністрація державного румунського порту веде перемовини з орендарями місткостей – Vitol, Oscar, Socar, Euronova – про консолідовану позицію щодо відмови від токсичних напрямків імпорту задля збереження постачань в Україну, на яку 2025 року припадало 47% обороту Констанци.
Своєю чергою, зі слів одного з опитаних трейдерів, надалі очікується включити до переліку небажаних напрямків Туреччину, яка займає суттєву частину обороту Констанци.
Щодо достатності імпорту дизпального в умовах обмежень Констанци, опитані трейдери не бачать особливих загроз. За наявними даними, на жовтень уже законтрактовано близько 30 танкерів з грецьких НПЗ, які приблизно в однакових пропорціях розподілились між AGTG, Kemexon (основний отримувач «АТ Енерго Трейд») і D.Trading.
«Серед ризиків – погода, що може викликати затримки танкерів. Але опція послабити санкції відносно Констанци завжди на столі», – вважає один з трейдерів.
Щодо цін, трейдери повідомляють про підвищення премій грецькими виробниками у межах $5/т. Крім того, на $5-10/т можуть зрости ставки фрахту, адже попит на невеликі танкери відчутний.
«У середньому собівартість пального з півдня може додати до 50 коп./л. Це робочі коливання для гуртового сегмента, а колонки навряд чи будуть переглядати ціни через такі незначні зміни», – вважає один з опитаних трейдерів.
Постачання нафтопродуктів з румунського порту Констанца – одного з найпотужніших джерел українського ринку – можуть потрапити під санкції з 1 жовтня 2025 року. Про це пише видання enkorr з посиланням на джерело на ринку. Йдеться про поширення практики лабораторних перевірок пального, яка з 2023 року поширена на пальне з турецьких, грузинських і молдавських портів. За даними джерел enkorr, приводом для санкцій стосовно Констанци стала начебто робота порту з турецьким й індійським пальним.
Уперше спроби санкціонувати румунський порт констатували влітку 2024 року, але через дипломатичний тиск Євросоюзу й Румунії від цього рішення відмовились. На думку експертів Консалтингової групи "А-95", ускладнення постачань з Румунії створює ризики нестачі пального, особливо після руйнування російською армією Кременчуцького НПЗ "Укртатнафта".
Нагадаємо, імпорт дизельного пального з Індії в Україну буде обмежено. Всі партії індійського ресурсу мають пройти процедуру відбору і лабораторного аналізу проб. Відповідну вимогу СБУ направила на адресу Енергетичної митниці 15 вересня. Обмеження набудуть чинності з 1 жовтня.