Чи чекати в Україні дефіциту пального та росту цін через санкції щодо порту Констанца: прогноз експертів

На жовтень уже законтрактовано близько 30 танкерів з грецьких НПЗ, які приблизно в однакових пропорціях розподілились між AGTG, Kemexon і D.Trading

Порт Констанца Фото: Вікіпедія
Порт Констанца Фото: Вікіпедія

Провідні гуртові оператори планують постачання на жовтень без урахування румунського порту «Констанца», який вочевидь опиниться під українськими санкціями. Попри вагу порту в структурі постачань, трейдери не очікують нестачі продукту й суттєвого зростання цін. Про це свідчить опитування, проведене enkorr.

Чи чекати в Україні дефіциту пального та росту цін через санкції щодо порту Констанца: прогноз експертів 1

Зі слів одного зі співрозмовників, однозначно підпадуть під посилений контроль усі вантажі з Констанци у перші два тижні жовтня. Йдеться як про морські партії, так і про залізничне постачання. Все через великі обсяги індійського продукту, які зайшли у вересні, – близько 200 тис. т.

«Румуни просили не вводити санкції бодай у перші два тижні жовтня, щоб розпродати великі залишки індійського пального. Українська сторона відмовила», – розповів один з великих трейдерів на умовах анонімності.

Очікується, що надалі відповідні українські органи будуть моніторити надходження танкерів у Констанцу.

«Наразі виглядає так, що у разі надходження нових партій індійського пального та інших підозрілих вантажів посилений режим перевірок буде пролонговано ще на два тижні або на місяць», – розповів трейдер, побажавши не називати свого імені.

Одночасно надходять повідомлення про те, що адміністрація державного румунського порту веде перемовини з орендарями місткостей – Vitol, Oscar, Socar, Euronova – про консолідовану позицію щодо відмови від токсичних напрямків імпорту задля збереження постачань в Україну, на яку 2025 року припадало 47% обороту Констанци.

Своєю чергою, зі слів одного з опитаних трейдерів, надалі очікується включити до переліку небажаних напрямків Туреччину, яка займає суттєву частину обороту Констанци.

Щодо достатності імпорту дизпального в умовах обмежень Констанци, опитані трейдери не бачать особливих загроз. За наявними даними, на жовтень уже законтрактовано близько 30 танкерів з грецьких НПЗ, які приблизно в однакових пропорціях розподілились між AGTG, Kemexon (основний отримувач «АТ Енерго Трейд») і D.Trading.

«Серед ризиків – погода, що може викликати затримки танкерів. Але опція послабити санкції відносно Констанци завжди на столі», – вважає один з трейдерів.

Щодо цін, трейдери повідомляють про підвищення премій грецькими виробниками у межах $5/т. Крім того, на $5-10/т можуть зрости ставки фрахту, адже попит на невеликі танкери відчутний.

«У середньому собівартість пального з півдня може додати до 50 коп./л. Це робочі коливання для гуртового сегмента, а колонки навряд чи будуть переглядати ціни через такі незначні зміни», – вважає один з опитаних трейдерів.

Ціни на пальне у мережевих АЗС України

Image Оновлено станом на 26.09.2025
А95+
А95
ДП
ГАЗ
KLO
60.99
59.59
57.99
34.2
SOCAR
63.66
60.82
57.82
34.48
WOG
64.99
61.99
58.99
35.98
БРСМ-Нафта
-
53.96
50.56
32.55
ОККО
64.99
61.99
58.99
35.99
Укрнафта
61.99
58.99
55.99
33.99

Румунський порт Констанца може потрапити під українські санкції

Постачання нафтопродуктів з румунського порту Констанца – одного з найпотужніших джерел українського ринку – можуть потрапити під санкції з 1 жовтня 2025 року. Про це пише видання enkorr з посиланням на джерело на ринку. Йдеться про поширення практики лабораторних перевірок пального, яка з 2023 року поширена на пальне з турецьких, грузинських і молдавських портів. За даними джерел enkorr, приводом для санкцій стосовно Констанци стала начебто робота порту з турецьким й індійським пальним.

Уперше спроби санкціонувати румунський порт констатували влітку 2024 року, але через дипломатичний тиск Євросоюзу й Румунії від цього рішення відмовились. На думку експертів Консалтингової групи "А-95", ускладнення постачань з Румунії створює ризики нестачі пального, особливо після руйнування російською армією Кременчуцького НПЗ "Укртатнафта". 

Нагадаємо, імпорт дизельного пального з Індії в Україну буде обмежено. Всі партії індійського ресурсу мають пройти процедуру відбору і лабораторного аналізу проб. Відповідну вимогу СБУ направила на адресу Енергетичної митниці 15 вересня. Обмеження набудуть чинності з 1 жовтня.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна
Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити