На цьому тижні ціни на автогаз, бензин та дизель на АЗС залишаться незмінними
Попри здешевшання нафти на світовому ринку ринок пального в Україні завмер, оскільки трейдери бензину та дизелю змушені переорієнтовувати постачання з порту Констанца, який може опинитись під санкціями, на термінали Греції та Італії. Втім експерти кажуть, що це поки що не зачіпить ціни на АЗС оскільки запаси пального у великих мереж дозволять нівелювати ефект від можливих дефіцитів. Тим часом ринок автогазу в профіциті, тож суттєвих змін ціни на пропан-бутан також не очікується.
Наприкінці минулого тижня світові ціни на нафту знизились через побоювання інвесторів щодо стану американської економіки. Сповільнення ринку праці в серпні призвело до того, що показник безробіття в США досяг чотирирічного максимуму. Це пов'язують насамперед з митами президента Дональда Трампа, жорсткою антиміграційною політикою, а також масовим скороченням державних службовців.
На АЗС ціни залишаються стабільними попри всі коливання на гуртових ринках. За словами директора консалтингової групи "А-95" Сергія Куюна на цьому тижні ціни на бензин та дизель на АЗС залишаться незмінними, оскільки мережі АЗС не поспішають знижувати ціни, бо намагаються втримати націнку в умовах скорочення попиту на паливо.
Засновник групи компаній "Прайм" Дмитро Льоушкін зауважує, що найближчі два тижні очікує в гурті турбулентність, пов'язану з новинами про можливі санкції проти румунського порту Констанца, з якого до України надходить 25% дизпалива, а також санкції проти дизпалива з Індії.
“Логістика буде змінюватись. Великі імпортери бензину та дизпального вже припиняють контрактуватися в Констанці й закуповують паливо в Середземномор'ї. А ми входимо в зимовий сезон, коли на Чорному морі шторми. Тож можлива неритмічність постачань з точковими дефіцитами”, - каже Дмитро Льоушкін.
Він зауважує, що через перебої з постачанням в гуртовому сегменті можливі коливання в межах 2 грн/л. Але великі запаси мереж АЗС згладять ці коливання і вони поки що не позначаться на роздрібному сегменті.
За словами засновника системи торгівлі скрапленим газом Sintonec LPG Михайла Шубана на цьому тижні ціни на пропан-бутан в гурті та в роздріб залишаться переважно незмінними, оскільки немає жодних передумов для їх змін.
“Гуртовий ринок працює на мінімальній маржі здебільшого покриваючи лише операційні витрати. Це пов'язано з профіцитом на ринку. В той час як для роздрібного сегмента це добре, адже пропозицій багато і вибір широкий”, - каже Михайло Шубан.
Постачання нафтопродуктів з румунського порту Констанца – одного з найпотужніших джерел українського ринку – можуть потрапити під санкції з 1 жовтня 2025 року. Про це пише видання enkorr з посиланням на джерело на ринку. Йдеться про поширення практики лабораторних перевірок пального, яка з 2023 року поширена на пальне з турецьких, грузинських і молдавських портів. За даними джерел enkorr, приводом для санкцій стосовно Констанци стала начебто робота порту з турецьким й індійським пальним.
Уперше спроби санкціонувати румунський порт констатували влітку 2024 року, але через дипломатичний тиск Євросоюзу й Румунії від цього рішення відмовились. На думку експертів Консалтингової групи "А-95", ускладнення постачань з Румунії створює ризики нестачі пального, особливо після руйнування російською армією Кременчуцького НПЗ "Укртатнафта".
Нагадаємо, імпорт дизельного пального з Індії в Україну буде обмежено. Всі партії індійського ресурсу мають пройти процедуру відбору і лабораторного аналізу проб. Відповідну вимогу СБУ направила на адресу Енергетичної митниці 15 вересня. Обмеження набудуть чинності з 1 жовтня.