Через зниження світових цін на нафту і нафтопродукти закупівельна вартість останнім часом суттєво зменшилась і цього буде достатньо, щоб перекрити зростання акцизу
Планове підвищення акцизів на пальне з 1 січня 2026 року не має призвести до зростання роздрібних цін на АЗС, принаймні у мережах середнього і високого цінових сегментів. Таку думку на своїй сторінці у Facebook висловив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
З 1 січня відбудеться планове підвищення акцизів на моторне пальне:
“Є всі передумови вважати, що попри підвищення податку кінцева ціна на АЗС не зміниться. Через зниження світових цін на нафту і нафтопродукти закупівельна вартість останнім часом суттєво зменшилась і цього буде достатньо, щоб перекрити зростання акцизу. Принаймні це стосується мереж середнього цінового діапазону та вище. Не виключаю, що у «лоукостів» ціна може підрости на 1,5 грн/л. Трохи інша ситуація по скрапленому газу (LPG), де необхідного демпферу немає ні у кого. На повноцінні 1,5 грн/л навряд зросте, але 1-1,2 грн/л скоріш за все буде додано. Нагадаю, що підвищення акцизів є плановим і було запрограмоване у законопроекті, прийнятому ще влітку 2024 р. Це вже третє підвищення: перше було з 1 вересня 24-го, друге – з 1 січня 25-го”, - написав Сергій Куюн.

За словами експерта, в результаті підвищення податків у 2025 року державна казна отримувала на 100 млн грн акцизів більше, ніж у 2024 році. У 2026 році ця сума зросте ще на 62 млн грн щодобово.
“Не знаю, навіщо уряд тоді видумав легенду про підвищення акцизів як виконання якихось євростандартів, якщо правда в тому, що ці гроші насамперед потрібні для фінансування оборони. Невже про це соромно говорити?” - пише Сергій Куюн.
Акциз на бензин зросте на 6 грн/л, дизпальне – на 7, автогаз – на 8 грн/л. З 1 січня 2026 року разом з ПДВ у кожному літрі бензину буде 25 грн податків, у дизелі – 22, у літрі автогазу – 16 грн/л.
“В цьому контексті не можна не вказати і на проблеми. Як це часто буває, разом з податками на пальне зростає і дірка, через яку ці бюджетні гроші витікають. Кількість електромобілів у 2025 році збільшилась майже вдвічі і наразі оцінюється у 225 000 одиниць. Податків рух цієї купи електрокарів фактично не передбачає. Як не передбачає й мит, внеску у Пенсійний фонд та акцизу. Це справжній офшор. Пільги у бідній Україні настільки безпрецедентні, що за часткою електрокарів в загальному парку ми вже випередили більшість країн Європи!”, - пише Сергій Куюн.
За його оцінками, в 2025 році бюджет втратив на «електрифікації транспорту» понад 40 млрд грн, у 2026 році, завдяки поверненню хоча б сплати ПДВ при імпорті, не дорахується «лише» понад 20 млрд грн. Можна їх відмінусувати від тих 62 млрд грн «паливних» акцизів, які мають поповнити казну у наступному році.
“В Британії уряд вже думає над податком з милі для електрокарів, бо бюджетні втрати набули фантастичних масштабів. Цікаво, наш уряд теж чекатиме цього, чи все ж візьметься оцінку оптимальної паливної моделі, яка буде працювати на бюджет України, а не китайських виробників електрокарів? Якщо ми про біо, енергонезалежність та ефективність для бюджету, то нам треба популяризувати біоетанол, який ми самі виробляємо і в осяжному майбутньому будемо мати можливість замістити 1 млн т імпортного бензину”, - пише Сергій Куюн.
Як повідомляв Інформатор, після того як США почали блокувати нафтові танкери Венесуели, світові ціни на нафту почали рости. При сьому, цей ріст і не був значним, а котирування нафти й зараз залишаються низькими. Тим часом наприкінці минулого тижня постачання пального в Україну опинилося під загрозою, оскільки внаслідок російської атаки був зруйнований міст, що з'єднував порт Ізмаїл з рештою України. Хоча сполучення було швидко відновлено і дефіциту палива вдалося уникнути, трейдери бояться повторних атак на інфраструктуру та готуються до нових акцизів. Ціни на пальне наприкінці грудня будуть стабільними, зниження цін відбудеться вже після зимових свят з 10 по 20 січня, при цьому залишається потенціал до здорожчання газу в межах 1-1,5 грн/л.