Як здати на права у Києві без хабарів у 2023 році. Лайфхаки та особистий досвід

Читать на русском

Особистий досвід здачі екзамену в Сервісному центрі, який допоможе майбутньому водієві впевнено почувати себе за кермом під час іспиту

Читать на русском
Автомобіль
Деякі водії з досвідом взагалі не вірять, що на права можна здати чесно.

Особистий досвід здачі екзамену в Сервісному центрі, який допоможе майбутньому водієві впевнено почувати себе за кермом під час іспиту

"Ти сам не здаси, заплати 100 доларів і не парься, я сам за сало здавав і відмінно їжджу", – каже таксист по дорозі в сервісний центр МВС. Ці слова я чув за час навчання чимало разів. Здавати за хабар радять досвідчені водії, на хабар може м'яко натякати автошкола, зрештою, ваше терпіння також може дати слабину. Але не здавайтеся. У цьому матеріалі я розповім про свій досвід здачі на права та поділюся лайфхаками, які допоможуть вам стати впевненим водієм та чесно отримати заповітний "пластик".

Здача на права в Україні у 2023 році: ключові зміни, у порівнянні з минулими роками

До порядку складання іспиту постійно вносяться корективи. Екзаменаційні маршрути можуть змінюватись, доповнюватись, скорочуватись, але змінюється і порядок іспитів.

Наприклад, ще рік тому практика поділялася на два етапи:

  1. Іспит на майданчику;

  2. Іспит у місті.

Тобто раніше на майданчику водій демонстрував вміння здійснювати маневри – паркування, розворот тощо. У місті потрібно було лише проїхати короткий маршрут.

Наразі практичний іспит складається в один етап. Відповідно, інструктор може вимагати від вас припаркувати автомобіль у місті, зробити розворот чи інший маневр у міських умовах. Тож тепер паркування виконується не між стовпчиками, а між справжніми машинами у місті.

Тобто іспит став складнішим. У той же час, нічого надприродного від вас не вимагатимуть, адже ці маневри щодня здійснюють тисячі водіїв під час поїздок за маршрутом робота-дім.

Тобто відточувати вміння паркуватися, розвертатися, заїжджати в потрібні смуги в умовах міста – об'єктивно здорова вимога, яка допоможе вам убезпечити себе та інших учасників руху під час їзди.

Також з червня складати практичний іспит можна лише на автомобілі сервісного центру. Я здавав 27 травня, тобто встиг здати на машині автошколи.

Ця вимога у розмовах з інструкторами сприймається як спірна. Сідати на незнайому машину і одразу їхати на ній у місто буває непросто навіть для досвідчених водіїв, що говорити про новачків.

Але тут є лайфхак. Ви можете ознайомитись з автопарком сервісного центру та підібрати собі автошколу зі схожим автомобілем. Наприклад, якщо в сервісному центрі буде, умовно, Skoda Citigo, ідентичним автомобілем буде Vokswagen UP або Seat Mii. Навіть якщо підібрати для навчання машину схожу з екзаменаційною за габаритами і класом, вам не важко проїхати на ній маршрут.

Про самі маршрути слід поговорити окремо. 

Екзаменаційні маршрути для складання іспиту в Києві: чи варто їх зубрити

Про це не завжди говорять в автошколі, але екзаменаційні маршрути опубліковано на сайтах сервісних центрів, і ви прямо зараз можете з ними ознайомитись. Ось, до прикладу, як виглядає екзаменаційний маршрут №1 у ТСЦ МВС № 8041 з офіційного сайту МВС:

екзаменаційний маршрут №1 у ТСЦ МВС № 8041 з офіційного сайту МВС

Важливо: Інструктор вам скаже, що інспектор може відходити від маршруту, але у реальності цього майже не відбувається. Тут діє логіка - дотримуючись чітко маршруту, екзаменатор уберігає себе від непотрібних закидів у упередженості.

Тому варто відразу готуватися до того, що якщо на початку шляху, умовно, вас попросили повернути праворуч, то вас очікує один маршрут, якщо ліворуч - інший. Так ви заздалегідь зможете в голові побудувати шлях, і заздалегідь знати, що на вас чекає через 100, 200 або 500 метрів.

Чи означає це, що треба зубрити маршрути? – Однозначно ні.

Завдання інструктора – навчити вас їздити містом, адже автомобіль – це не трамвай, а значить, якщо на дорозі буде ремонт (що, до речі, трапляється і з екзаменаційними маршрутами теж), вам доведеться шукати об'їзд. Для цього ви повинні вміти керувати. Але й вивчати маршрути, без зайвого фанатизму, теж потрібно.

Як вивчити екзаменаційний маршрут в три етапи

Як було описано вище, "зубрити" маршрути з інструктором - марна трата своїх сил. Краще витрачати гроші саме на навчання водінню, а перед іспитом присвятити 2-3 заняття проїзду маршрутів, які вам доведеться проїхати на іспиті.

Загалом, самостійне “домашнє” вивчення маршрутів я розділив на 3 етапи:

  1. Вивчення маршруту картою
  2. Вивчення маршруту по Youtube
  3. Особистий обхід маршруту

Далі зупинимося кожному з етапів.

Екзаменаційний маршрут на гугл-картах: на що звертаємо увагу насамперед

Знайшовши маршрути на сайті Сервісного центру, ознайомтеся зі знаками, вказаними на схемах. Зазвичай, такі ж знаки на вас чекають і в дорозі (можуть додатись тимчасові знаки).

Перегляньте маршрут через Google-карти, використовуючи сервіс “Перегляд вулиць”.

Так ви зрозумієте скільки де смуг, де є місця для розворотів, які знаки там встановлені на момент створення знімків.

Екзаменаційний маршрут через Google Street View

Ретельно пройдіть по карті маршрут, розгляньте розв'язки, зрозумійте, де скільки місця. Проте враховуйте, що знімки можут бути актуальні на 2015 рік (як на фото вище). Тож знаки з тих пір можуть змінитися. 

Ознайомившись із самим маршрутом, і зрозумівши приблизно його розташування щодо інших вулиць, переходьте до роликів на Youtube.

Екзаменаційні маршрути у Києві в Youtube: як їх шукати

Автошколи знімають проїзд маршрутів на відеореєстратор, пояснюючи, де і чому не можна паркуватися, де на якийсь знак варто звернути увагу, як на якому перехресті краще розвернутися.

Шукати маршрути просто. Просто вбиваємо в пошук номер ТСЦ (сервісного центру) та слово "маршрут". У моєму випадку – "ТСЦ 8041 маршрут".

Мені пощастило, у мене було аж три інструктори, які проїжджали маршрути з коментарями. Будьте уважні. Маршрути змінюються, а значить, вам потрібні найсвіжіші відео із тих, що є на Youtube.

Екзаменаційні маршрути в Youtube

Переглядати ролики потрібно уважно, зважаючи на деталі. Особисто я переглянув маршрути 2-3 рази, поки катався в метро по справах.

Третій етап – особисте знайомство з маршрутом

Озброївшись велосипедом, я проїхав маршрути, зупиняючись на перехрестях і спостерігаючи за поведінкою водіїв.

Спостерігати за маневрами водіїв на складних ділянках досить цікаво. Ви можете оцінити, де і як водії надають пріоритет іншим водіям, хто з якої смуги куди з'їжджає, і т.д. Перебуваючи за кермом автомобіля та сконцентрувавшись на власному маневрі, логічно, що ми не відволікаємось, щоб проаналізувати поведінку інших учасників руху. Спостерігати за перехрестям, спокійно попиваючи каву – зовсім інший рівень сприйняття.

Також частина одного з маршрутів проходила Кільцевою дорогою, і коли я проїжджав його на маршрутці, то завжди намагався оцінювати дії інших водіїв.

Звикайте мислити як водій, думайте про дорогу, стежте за іншими машинами, навіть перебуваючи у пасажирському сидінні. Це допоможе зрозуміти логіку їхніх дій, і зрештою зіграє вам на користь на іспиті.

Чи може інспектор під час іспиту вас підставити і що у такому випадку робити

Під час підготовки до іспиту я неодноразово чув про те, що нібито інспектор може під час руху попросити зробити маневр, що порушує ПДР, або навіть різко натиснути на дублюючу педаль гальма, щоб підставити вас.

Технічна можливість для втручання у інспектора справді є, і він дійсно може у певних випадках натиснути на гальмо.

Ба більше, коли я здавав, такий випадок був. Тоді інспектор за допомогою дублюючих педалей відтиснув зчеплення і різко загальмував, коли студент ледь не збив собаку, яка вибігла на проїжджу частину.

Якщо є загроза аварійної ситуації, завдання інспектора, вочевидь, полягає в тому, щоб запобігти цьому. І у цьому конкретному випадку іспит буде провалено, а дії інспектора - абсолютно виправдані.

Адже інструкція про порядок іспиту вказує, що "спеціалісту закладу забороняється втручатися в хід практичного іспиту, крім випадків, коли команди екзаменатора в разі їх виконання передбачають порушення ПДР або створення аварійної ситуації"

Якщо інспектор (суто теоретично) ні з того ні з сього натисне на педаль і авто різко загальмує чи заглухне, студент може подати апеляцію, в якій вкаже, що інспектор втрутився у процес.

У такому разі комісія оцінить відео з реєстратора і дійде висновку, що об'єктивних причин гальмувати не було, а інспектору доведеться надавати пояснення своїм діям. 

До того ж за новими правилами, в авто буде встановлюються не 2 камери (на дорогу і в салон), а чотири (у тому числі на ноги інспектору) що унеможливлює як перешкоду, так і допомогу (т.зв. "підрулювання") з боку інспектора. (Зокрема про додаткові камери заявляв у травні очільник МВС Юрій Клименко).

Також є поширена хибна думка, що інспектор може попросити порушити правила, чим “підставить” водія.

Інструкція про порядок приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами та видачі посвідчень водія чітко вказує, що "під час проведення іспиту екзаменатору забороняється давати команди, виконання яких може призвести до вчинення порушення ПДР або створення аварійної ситуації".

Тобто, якщо інспектор вимагає припаркуватися "у найближчому місці" це означає - "у найближчому місці, де зупинка дозволена".

Як інспектор може легально "підставити" неуважного водія. Особистий приклад

Під час першої спроби скласти іспит на середині маршруту інспектор поцікавився: "чому не вмикаєте третю передачу?". Тоді я спокійно розігнав авто до 40 км/год і ввімкнув третю, щоб продемонструвати, як я добре володію автомобілем.

На жаль, я неуважно дивився на лівий бік дороги і пропустив знак з обмеженням у 20 км/год. Так, перевищивши швидкість у 2 рази, я провалив першу спробу складання іспиту.

Дорогою назад інспектор сказав, що він помітив, що я не дивився на знак обмеження швидкості, саме тому й натякнув мені на третю передачу. щоб переконатися, що я його справді пропустив.

У тій ситуації я мав оголосити інспектору, що ми рухаємось у зоні обмеження швидкості “20” і не пришвидчуватися, але я сприйняв його питання як пряму директиву, пришвидшився і "завалив" іспит.

Інший приклад – під час другої спроби ми виїжджаємо з другорядної на головну дорогу. Праворуч - сусідня другорядна дорога. Якщо не вивчати маршрут і не дивитися на знаки, може здатися, що ця дорога просто заїзд на прилеглу територію.

Але знаючи, що праворуч примикає дорога, я під'їжджаю до головної без увімкнення правого покажчика повороту.

Знак з позначенням другорядної дороги, яку не всі помічають

- Чому не ввімкнув правий покажчик повроту? - цікавиться інспектор

- Щоб не вводити в оману інших учасників руху, які можуть подумати, що я повертаю на другорядну

- Де саме ви збираєтесь увімкнути правий поворотник?

- При наближенні до головної дороги.

Ця відповідь інспектора влаштувала і я успішно продовжив складання іспиту. До речі, у такій самій ситуації один із студентів увімкнув правий правий поворотник заздалегідь, що було зараховано йому як помилка.

Важливо розуміти, що завдання інспектора – зрозуміти, наскільки ви якісно орієнтуєтеся на дорозі. Тому важливо бути уважним до вимог та перш ніж їх виконувати – аналізувати, наскільки ці вимоги відповідають дорожнім обставинам.

Як скласти іспит з теорії у 2023 році

Дивно, але досі існує міф, поширений ще за радянських часів, нібито на теоретичному іспиті існують "підставні білети", де є "подвійні варіанти", і обравши один із них, вам буде в будь-якому випадку зарахована помилка. Це хибна думка.

Всі білети є у відкритому доступі в різних зручних формах - у вигляді паперових книжок (рідше) або у вигляді додатків (частіше)

Я користувався офіційним додатком з підготовки до іспиту, купити передплату на яку (коштує 300 гривень на 3 місяці) вам обов'язково запропонують в автошколі.

Підписка дає можливість не просто прорішати всі білети (їх кілька сотень), а й прочитати коментарі до них від автоінструкторів.

Щоб опрацювати всі білети та прочитати коментарі до них, я витратив близько тижня, присвячуючи цьому процесу по кілька годин щодня.

У результаті здав теоретичний іспит хвилин за 5 з відведених 20 хвилин, та без жодної помилки. Теоретичний іспит, який часто лякає майбутніх водіїв більше практичного, насправді найлегша частина вашого шляху. Але лише якщо ставитися до неї максимально відповідально.

Складання іспиту відбувається також під камерами. Якщо ви складали білети без жодної помилки вдома, то на іспиті проблем не буде.

Слід зазначити, що деякі білети можуть здатися зайвими. Від майбутніх водіїв можна почути фразу на кшталт “навіщо мені знати, де які ліхтарі має віз", чи “навіщо мені, водієві машини, розбиратися у світлофорі для трамвая”.

Ця інформація дає розуміння того, куди і як будуть рухатися інші учасники руху, а значить, ви знатимете, як з цими учасниками руху взаємодіяти і чого саме від них слід очікувати.

Вивчення білетів з теорії слід розпочинати відразу після початку навчання в автошколі. На багатьох ресурсах білети розбиті за темами так, що ви можете вирішувати їх у міру освоєння нового матеріалу в теоретичному курсі.

Вибір машини для навчання – механіка чи автомат?

Питання типу коробки так само складне і гостре, як і питання вибору мобільного оператора. Є поширена теза, що автоматична коробка найкраще підходить новачкам, порівняно з механічною. Насправді ж треба вибирати той тип КПП, який буде у вашій майбутній машині.

Не сідаючи за кермо до 30 років жодного разу, і зробив вибір на користь механіки і 15 перших занять у мене пішло на те, щоб почати більш-менш впевнено їздити, не замислюючись про перемикання коробки.

Керувати механікою складніше. З іншого боку, права, отримані на автоматі, не дозволяють вам їздити механікою, а з правами, які ви отримали на механіці, можете керуваті і автоматом і механікою. Зважайте на цей фактор.

В цілому, навчаючись "з нуля" у дорослому віці, освоїти механіку абсолютно реально, а експлуатація такого автомобіля, суто суб'єктивно, дає більше розуміння про взаємодію з автомобілем. Хоча досвід у мене не такий великий, щоб міркувати про це докладніше.

Важливо: під час іспиту на механіці враховуватиметься “відкат”. Ця особливість автомобіля з механічною КПП змушує машину трохи відкочуватися назад під час руху під гірку. Відкат понад 20 сантиметрів вважається помилкою. Тому експлуатуючи механіку краще присвятити пару уроків як плавному та впевненому зчепленню, так і старту під гірку з ручного гальма. А якщо це не зробити, то неякісний старт вам можуть зарахувати як помилку.

Не вдасться здати з першого разу. Що робити?

Коли я вперше складав практичний іспит, то першу помилку зробив, не знявши авто з ручника перед стартом. У той момент, звичайно, мені захотілося провалитися крізь водійське сидіння від сорому. Насправді це досить поширена помилка при хвилюванні.

Хвилювання та тривога – ваші головні вороги при складанні іспиту. Наявність камери в машині, наявність незнайомої людини, яка дає команди через потилицю, зауваження, все це не має вибивати вас із рівноваги.

Настоюйтеся на позитивний лад і зрозумійте, що ви по суті нічого не втрачаєте. Ви можете зробити 3 спроби складання іспиту, після чого вам доведеться вирушити на “повторний курс”, тобто купити ще пакет занять з інструктором та пройти навчання.

Коли я здавав, багато людей приходили проваливши іспит кілька разів. В цьому немає нічого страшного. Часто причиною провалу можуть бути фактори, які безпосередньо від вас не залежать. Так, наприклад, один із хлопців, які здавали разом зі мною, при паркуванні не зміг запаркуватись між машинами, усвідомивши, що місця не вистачає лише на етапі завершення маневру. Я впевнений, що при наступній спробі він уже здав усе відмінно.

Інструктор та вибір часу для їзди.

Завдання інструктора – підготувати вас до іспиту. Парадокс у тому, що витрачаючи свої гроші, час та сили, ви також повинні бути впевнені, що готують вас якісно.

На жаль, великий ризик, що людина, яка вас навчатиме, може бути сама чудовим водієм, але не найкращим педагогом.

Так, один із моїх товаришів зіткнувся з тим, що його інструктор настільки переживав про цілісність автомобіля, що більшість маневрів практично виконував самостійно, навчивши студента боятися автомобіля, а не кермувати.

У мене особисто водіння поділилося на два етапи приблизно по 40 годин. Після невдалої спроби скласти іспит уперше, я змінив інструктора, змінив просторий седан на мікролітражний автомобіль, змінив автошколу, щоб складати іспит не у будні, а вихідними.

Це якісно зіграло на користь навичок водіння. Якщо з першим інструктором я навчився керувати автомобілем "по командах", виконуючи маневри по підказках не замислючись над ними, то з другим інструктором я навчився їздити на граничній для навчання швидкості та самостійно стежити за дорогою та знаками.

Інструктор має бути зацікавлений у тому, щоб зробити вас сильнішим там, де у вас не вистачає навичок, навчити вас не уникати складнощів, а долати їх. Тоді іспит буде для вас не складним випробуванням, а черговим етапом їзди, який ви легко подолаєте.

Важливо правильно ставитись і до часу їзди. Умовно можна розділити часові зони на ранок, день та вечір. (Вночі їздити ви не зможете через комендантську годину).

Я їздив у всі ці проміжки, тож далі про плюси кожного з часових проміжків:

  1. Ранок. Найкращий час – 6-8 ранку (не всі інструктори погодяться на такий час, звичайно). У цей час практично немає машин на дорогах, і ви можете зосередитись на вивченні знаків та звикати стежити за ними. А проміжок 8-10 ранку – досить неприємний. Всі поспішають на роботу, вас будуть підрізати і поспішати інші учасники руху, ви часто застрягатимете в пробках і тягучках

  2. Обід (11-16 дня) – у цей час на дорогах багато машин, узбіччя запарковані, роз'їзд може бути місцями утруднений. Це час максимальної уваги на пішохідні переходи, якими люблять кататися діти на велосипедах.

  3. Вечір (після настання сутінків). Час, який ускладнюється як вечірнім трафіком, так і обмеженою видимістю, але присвятити навчання їзді у вечірній час також необхідно, хоча б кілька разів, навіть якщо вам це не подобається.

Я здав права приблизно через 60-80 годин занять (рахувати після 30 годин вже перестав). Хтось впорається швидше, комусь потрібно більше часу. Пам'ятайте, що велике місто - це серйозний трафік і складні розв'язки, і якщо вам потрібно більше часу на навчання, не лінуйтеся, навчайтеся більше.

Підсумок або чому у жодному разі не слід намагатись отримувати права за хабар

Автор цих рядків свого часу встиг попрацювати кореспондентом телеканалу "Магнолія-ТВ" і був свідком наслідків не однієї аварії, тож сідати за кермо було спочатку може й більш лячно ніж тим, хто на наслідки водійських помилок дивився рідше.

Звичайно, від помилок на дорогах не застрахований ніхто - їх чинять як невпевнені, недосвідчені водії, так і досвідчені, а від того - надмірно самовпевнені водії.

Але ціна помилки – життя, здоров'я та майно не тільки вас, а й інших учасників руху, тож варто ставитись до кермування максимально відповідально.

Ті, хто кажуть, що “здати без хабара неможливо” – керуються різними причинами.

Одні вважають, що дід у селі і так добре навчив, інші впевнені, що в сервісному центрі на них чекає сірий вовк, який бажає їм особисто зла.

Насправді, інспектори виконують свою роботу - і якщо ви якісно підготовлені, ваші старання будуть оцінені ними вище за будь-який хабар. А якщо вас якимось чином все ж "завалять" навмисне - не стидайтеся подавати апеляцію, і вам нададуть ще одну спробу.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.