Якщо ви заправляєтесь на великих мережевих АЗС відомого вам бренду, зазвичай ви можете не хвилюватися щодо якості пального. Але якщо ви змушені скористатися послугами заправки, чиє ім’я вам ні про що не каже, можливі варіанти. Давайте з’ясуємо, чим саме неякісне пальне може нашкодити вашій автівці, як зрозуміти, що ви залили в бак бодягу та що робити в такому випадку.
Як зрозуміти, що ви залили неякісне пальне
- Автомобіль буде погано запускатися. Ви глушите мотор, намагаєтеся запустити, а він заводиться не з першого разу або взагалі не заводиться.
- Впаде потужність, машина не буде нормально їхати. Мотор буде дуже сильно трясти.
- Збільшиться витрата палива.
- На приборах можуть полізти помилки, наприклад, «CHECK ENGINE».
- Якщо викрутити свічки, то на них буде утворюватися червоний або чорний нагар.
Що робити у випадку, якщо ви залили неякісне пальне
Треба терміново позбуватися цього палива - виливати все без залишку з бака (промивати його), промивати паливну систему, чистити форсунки, викручувати і дивитися свічки (при необхідності чистити їх). Якщо машина видає незрозумілі звуки, викликайте евакуатор, або знайомого з буксиром і відразу на СТО.
Чи допоможуть страховики?
При використанні поганого бензину ваше авто можуть зняти з гарантії. Бувають такі випадки, коли вмирає мотор, виробник (або офіційний дилер) бере пальне на експертизу і з'ясовує, що воно не відповідає стандартам, призводить до руйнування різних вузлів авто, а як наслідок, - може зруйнувати силовий агрегат. І тут виходить, що вина за вами і відповідати за ремонт будете тільки ви! Тому основне правило - потрібно заправлятися тільки на перевірених АЗС, краще великих мережевих, там ймовірність фальсифікацій з пальним - найменше (хоча також буває і там).
За якими параметрами пальне вважають неякісним?
- Октанове число (стійкість палива до самозаймання при стисненні) у підробленого пального сильно занижене, що веде до нерівномірного згоряння пального в двигуні.
- Сірка - чим нижче її вміст в паливі, тим краще (в підробленому, знову ж ніхто її рівень не контролює). При згорянні сірки в циліндрах двигуна, утворюються оксиди сірки, додайте сюди водяну пару (яка завжди присутня при згорянні) ось вам і сірчана кислота. Звичайно її кількість мінімальна, але вона дуже негативно впливає на всі елементи з якими контактує.
- Вода - дуже часто з її допомогою розбавляють бензин, скажімо з 28 літрів - виходить 30! Сучасні сітки паливного фільтра не пропускають вологу в камеру згоряння. Однак зимою ця волога замерзає і запечатує фільтр, тому її однозначно потрібно видаляти з бака.
- Бензол - чим більше його в паливі, тим більш токсичні продукти його згоряння. Крім того бензол сприяє утворенню підвищеного нагару в двигуні.
- Ароматичні вуглеводні - їх додають, щоб збільшити октанове число, але вони збільшують кількість нагару. Також вони негативно впливають на пластик, гуму, наприклад на фільтр в баку, трубки паливної системи, і різні ущільнювачі (так як є сильними розчинниками).
- Спирти і ефіри додають, щоб збільшити октанове число та знизити ціну бензину. Зазвичай за ДСТУ їх може бути приблизно 3–5% (метанол або етанол), в таких пропорціях вони не шкодять мотору, але якщо додати більше, скажімо близько 10%, тоді виросте витрата, а в спеку можуть утворюватися повітряні пробки в системі подачі палива.
Що буде з автівкою, якщо залити неякісне паливо?
- Система запалювання. Першими удар приймають свічки запалювання, вони можуть просто забитися або навіть вийти з ладу. Відбувається це від сильного перегріву (наприклад, додані неякісні присадки). Далі за ними страждають котушки запалювання, адже вони також пов'язані зі свічками.
- Паливна система. Агресивні присадки можуть зруйнуватися фільтр і паливний насос в баку, та й сама система. Якщо просто вода - заб'ється сітка фільтру. І чим складніше система, тим більше шкоди може статися, наприклад система MPI не так сильно постраждає, її буде достатньо прочистити (насос, фільтр, форсунки), все тому що у неї немає високого тиску при роботі. А ось якщо це GDI, то тут можливо постраждає і насос високого тиску, так і самі форсунки тому що вони працюють з іншим тиском і знаходяться безпосередньо в камері згоряння.
- Система впуску-випуску. Якщо додані не ті присадки, які потрібно, октанове число інше, скажімо набагато нижче, тоді в камері згоряння можливий перегрів, суміш не прогорає повністю і тому може спалити клапани, особливо сильно страждають випускні клапани. Звичайно, датчик детонації буде намагатися вирівняти запалювання, але він також не всесильний. Якщо суміш, яка по суті ще горить, буде виходити в глушник то вона зустрінеться з каталізатором, а він в свою чергу може оплавитися, потужність автомобіля впаде, загориться CHECK ENGINE, все тому що відпрацьовані гази не зможуть нормально виходити. Можливе і осипання каталізатора, тоді цей пил через клапан EGR буде потрапляти назад в циліндри.
- Поршні, кільця і стінки циліндрів. В циліндрах йде підвищена детонація, тобто не контрольоване займання, йде перегрів мотора. Страждають поршні, кільця (вони можуть оплавлятися), пил від каталізатора негативно впливає на стінки блоку циліндрів. Утворюються подряпини на стінках, падає потужність і компресія.
- Датчики детонації і кисню. Датчик детонації від неякісного палива перевантажується і може вийти з ладу. Кисневий елемент («лямбда-зонд»), можуть оплавитися від незгорілого палива, і вийти з ладу.
Як бачите, може пошкодитися багато різних елементів, і це тільки від заправки неякісним бензином. Звичайно, поломки не будуть миттєвими, але якщо не вжити заходів то вони не змусять себе чекати.
Як раніше повідомляв Інформатор, досвідчені водії знають чимало лайфхаків про те, як менше витрачати на пальне влітку. Майже всі знають, що відмова від кондиціонера в салоні, але хоча б не надто активне його використання дозволить заощадити бензин. Інші поради експертів менш очевидні.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.