Влада в курсі про порушення у діях ТЦК, проте не бачить альтернативи; військових треба контролювати - проте немає кому, мобілізація має бути ще більш активною, а ухилянтів треба розстрілювати: думки експертів з приводу заяви голови оборонного комітету ВР журналістам Бі-Бі-Сі
У нещодавньому інтерв’ю виданню Бі-Бі-Сі голова комітету Верховної Ради з питань національної безпеки, оборони та розвідки Олександр Завітневич заявив, що держава в курсі порушення законів під час дій представників ТЦК. Вона навіть точково карає винних. Але докорінно вирішити цю проблему не може. Ми спитали експертів, як взагалі таке може бути та чи здатна влада утримувати порядок в країні, якщо вона не в змозі вирішити таке соціально значуще питання, як жорстка мобілізація з порушенням законів.
Кореспонденти Бі-Бі-Сі називають Завітневича давнім соратником Зеленського. Ось що саме він сказав в тому інтерв’ю:
“Сама держава це не сприймає, показує, що це недопустимо. Але, звісно, недопустимо багато інших речей. Не можна переходити, наприклад, на червоне світло світлофора, а у нас люди переходять. Тут те ж саме, ми говоримо, що ні, не можна, і в законі написано, як це повинно бути. Але деякі співробітники ТЦК та СП бачать це якось, може, по-іншому”.
Що це може бути? На думку спадають одразу дві версії:
Ми спитали у експертів, що вони думають з приводу цієї заяви. Зокрема поцікавилися думкою ще одного депутата від СН, який також працює в оборонному комітеті ВР - Федора Веніславського. На його думку, під час війни є люди, які бояться втратити своє життя, а є представники ТЦК, яким треба виконувати мобілізаційні заходи.
В такому випадку завжди будуть непорозуміння, але держава їх намагається вирішити. Водночас пан Веніславський додає, що випадків з порушеннями закону та прав співробітниками ТЦК насправді небагато, та всіх винних буде притягнуто до відповідальності. Якщо ж військкоми виходять за рамки закону та посадових інструкцій – їм загрожує дисциплінарна, адміністративна або кримінальна відповідальність.
“Говорити, що більш жорсткі підходи до відповідальності знімуть цю проблему – вони її можуть зменшити, але не зняти. Сьогодні у нашого комітету (з питань нацбезпеки та оборони – ред.) була нарада з представниками Міноборони, Генштабу, і це питання ми обговорювали. Кримінальні справи реєструть, проводяться розслідування, але випадки такі є (з порушеннями закону з боку ТЦК – ред.)”, – заявив нардеп Федір Веніславський у коментарі Інформатору.
Юрист та колишній посадовець військової прокуратури Анатолій Маркевич у спілкуванні з Інформатором наголосив, що цивільні та військові просто по-різному сприймають закон про мобілізацію.
“У юристів є таке прислів’я: “не такий страшний закон, як його тлумачать”. От і військові тлумачать закон на свою користь і діють так, як вони його розуміють”, – підкреслив Маркевич.
А інший юрист та ексзаступник генпрокурора Микола Голомша до цього додає, що представники ТЦК мають низьку правову підготовку. Також, на його думку, вони не звикли працювати з цивільними. За його словами, військові здебільшого звикли керуватися наказами та постановами, аніж Конституцією чи законами, хоча вони мають вищу юридичну силу.
“Проблему можна вирішити, підійшовши до неї системно. Мають бути заняття, відповідні завдання та доручення органам контролю, де буде застосована невідворотність покарань. Попусництво тут неможливе”, – каже Голомша у коментарі Інформатору.
Пан Голомша також зазначив, що в Україні є велика кількість правоохоронців та військових у віці 37-50 років, які вміють тримати зброю, мають відповідну підготовку та були звільнені в запас. Тому вони потребують “невеликого рекрутингу”, щоб стати до лав Збройних сил. Втім, держава, за його словами, для цього має йти назустріч – збільшити грошове забезпечення та знизити рівень бюрократії в армії.
Анатолій Маркевич до цього додає, що дії ТЦК потрібно контролювати - і необхідні відповідні органи, яких наразі в Україні немає:
“Раніше була військова прокуратура, яка здійснювала нагляд за дотриманням законів військовими. Зараз немає ані такого органу, ані в самої прокуратури немає відповідних повноважень. Хто повинен контролювати військову сферу? Немає кому”, – наголосив експерт.
Попри шокуючу тезу про розстріли, ексзаступник голови СБУ, військовий Віктор Ягун вважає, що вони мають рацію. Він каже, що з урахуванням екстремального стану в країні, ЗСУ потребують якнайширшої мобілізації. Оборона має бути найвищим пріоритетом, інші - навіть можливі економічні проблеми, є другорядними. Тож, на його думку, розрив між владою та службовцями ТЦК утворився через відсутність комунікації.
“Зважаючи на те, яка ситуація в країні, я б взагалі розстрілював людей, які не хочуть йти до ТЦК… Ми можемо втратити все, якщо станеться, як 100 років тому, коли люди склали зброю… Зараз потрібні тільки жорсткі методи”, – зауважив Віктор Ягун у коментарі Інформатору.
Можна припустити, що позицію Ягуна про те, що мобілізація є навіть недостатньо жорсткою, поділяє багато людей у владі. Проте казати таке західним партнерам не можна зі зрозумілих причин. Так вважає політолог Ігор Рейтерович, коментуючи заяви Завітневича:
“Це просто спроба показати західним партнерам, що в нас насправді все добре, але є лише певні перекоси, перегини, які стосуються власне військової компоненти, а не цивільної”, – сказав Рейтерович в коментарі Інформатору.
Також експерт відзначив: план з мобілізації затверджують з одного боку ЗСУ, а з іншого президент. Він також припустив, що плани деякою міру узгоджуються і профільними комітетами Ради, зокрема саме комітетом, очолюваним паном Завітневичем. Тож, на його думку, інтерв’ю Завітневича є лише спробою показати, що влада має більш помірковану позицію у питанні мобілізації і не має відношення до скандалів, пов’язаних із ТЦК.
"Але є нюанс: ТЦК діє згідно того закону, який є сьогодні. Закон або рішення парламенту не накладають обмежень на те, що вони роблять. У нас немає заборони на так звану вуличну мобілізацію, а її потрібно було ввести хоча б на пару місяців, коли вступив у дію закон”, – каже Рейтерович.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.