Контейнеровоз Heng Yang 9 під панамським прапором щонайменше тричі за останні місяці був зафіксований у Криму
Китайське вантажне судно декілька разів заходило в окупований Севастополь. Це стало безпрецедентним випадком заходу іноземного корабля в український порт, захоплений Росією. Україна передала протест Пекіну та попередила про можливі санкції.
Про це пише Financial Times. Видання наголошує, що західні санкції забороняють заходити в порт Севастополя з 2014 року. Хоча Китай не приєднався до санкцій, його комерційні судна раніше уникали заходів в окуповані Росією порти.
Однак контейнеровоз Heng Yang 9 під панамським прапором, що належить компанії Guangxi Changhai Shipping, був зафіксований у Криму щонайменше тричі за останні місяці. Financial Times вдалося підтвердити останній захід у вересні за допомогою супутникових і радарних знімків, даних транспондера і фотографій.
Згідно зі знімками, судно вийшло зі Стамбула 2 вересня і 6 вересня було зафіксовано в Новоросійську. Пізніше транспондер передавав сигнали про його перебування в порту Кавказ, проте супутники 9 і 11 вересня не виявили його в зазначеній точці. На знімках 14 вересня судно виявилося в Севастополі.
Згідно із супутниковими даними, судно намагалося приховувати свої пересування, передаючи помилкові координати. У підсумку 17 вересня воно прибуло до Стамбула з контейнерами, що збігаються за розташуванням з тими, що були зафіксовані в Криму.
Європейські супутники Sentinel не раз фіксували невідповідність між заявленими координатами й реальним місцем розташування судна. Аналіз Lloyd's List також підтвердив маніпуляції з маршрутами.
Кримські активісти публікували фото, де назву на кормі Heng Yang 9 було закрито білими полотнищами під час одного із заходів. Це вказує на спроби приховати присутність судна в портах Криму.
Заходи судна збіглися із запуском у квітні залізничної лінії в Крим, яка, за твердженням Москви, дає змогу доправляти контейнери з Росії в порти півострова. У серпні російська влада відкрила для іноземних суден також Бердянськ і Маріуполь.
Українські чиновники вважають, що цією лінією Росія вивозить товари з окупованих районів Донецької та Херсонської областей. За даними офісу президента, Heng Yang 9 заходив до Севастополя 19-22 червня, а потім просив дозвіл на завантаження 101 контейнера 15 серпня.
"Україна ясно дала зрозуміти, що такі дії є неприйнятними й очікує від міжнародних партнерів суворого уникнення контактів з окупованими територіями. Українське посольство в Китаї порушувало питання заходу судна в червні перед МЗС КНР. Ми висловили рішучу незгоду і будемо продовжувати дипломатичний моніторинг. Судна, які відвідують окуповані порти, ризикують потрапити до санкційних списків", - заявив уповноважений президента із санкційної політики Владислав Власюк.
За його словами, МЗС Китаю відповіло, що громадянам і компаніям рекомендовано уникати контактів з окупованими територіями України. Пекін запевнив, що кожен випадок розглядатимуть окремо.
Пекін декларує нейтралітет щодо російсько-української війни та уникає визначення агресора і жертви конфлікту, проте надає Москві величезну економічну та дипломатичну підтримку, має тісні й активні контакти на всіх рівнях з режимом Путіна й ніяк не реагує на злочини та звірства, вчинені росіянами проти українців.
Хоч Китай це заперечує, втім він є головним спонсором війни Росії проти України. Як заявляв міністр закордонних справ Німеччини Йоганн Вадефуль, без допомоги Китаю агресивна війна проти України була б неможлива.