Банки відповідно до положень законодавства є гарантами таємниці банківського рахунку, операцій за рахунком і відомостей про клієнта (стаття 1076 Цивільного кодексу України)
Національний банк України заперечує надання безконтрольного та необмеженого позасудового доступу до банківської таємниці для будь-якого органу. За рішенням суду правоохоронці та податкові органи можуть отримати доступ до інформації, яка містить банківську таємницю, але для цього їм необхідно навести доводи обґрунтованості, доцільності та наявності підстав для отримання такої інформації. Про це повідомили у пресслужбі регулятора.
Банки відповідно до положень законодавства є гарантами таємниці банківського рахунку, операцій за рахунком і відомостей про клієнта (стаття 1076 Цивільного кодексу України). За рішенням суду правоохоронці та податкові органи можуть отримати доступ до інформації, яка містить банківську таємницю, але для цього їм необхідно навести доводи обґрунтованості, доцільності та наявності підстав для отримання такої інформації, що є важливим запобіжником для обмеження доступу органів контролю до приватної інформації про особу.
За наявності обґрунтованого запиту зацікавленого державного органу НБУ займає конструктивну позицію щодо можливості перегляду норм закону, але виключно з визначенням обмеженого характеру, кола осіб, доцільного обсягу розкриття банківської таємниці без рішення суду для державних органів на виконання ними передбачених законом функцій.
"Важливо підкреслити, що суспільно значуща мета не виправдовує розголошення банківської таємниці автоматично і в кожному разі", - наголосили в НБУ.
У країнах Європейського Союзу захист приватної власності, зокрема персональних фінансових даних, є невіддільною частиною верховенства права. Будь-яке необґрунтоване розширення доступу до банківської інформації ставить під загрозу фундаментальні права громадян та суперечить європейським цінностям. Тож, щоб відповідати чинним вимогам ЄС щодо обміну конфіденційною інформацією в банківській сфері, Україна наближає своє законодавство до практики ЄС та вдосконалює правовий захист персональних даних і банківської таємниці.
"Значення інституту банківської таємниці є не менш важливим, ніж визначений у Конституції принцип презумпції невинуватості, яка становить фундамент довіри в суспільстві. Національний банк щоразу наголошує на безумовній важливості збереження інституту банківської таємниці з метою гарантування захисту таємної інформації про клієнтів банків, по суті їх власної конфіденційної інформації, з метою збереження довіри до банківської системи на високому рівні", - зазначив голова НБУ Андрій Пишний.
Міністр фінансів Сергій Марченко вважає, що в Україні потрібно скасувати банківську таємницю. А Державна податкова служба повинна отримати доступ до фінансових даних громадян країни. Це нібито реалізовано у Європейському Союзі, тому в Україні, мовляв, теж потрібно її скасувати.
Про це Марченко заявив в ефірі "УТ-2". Його запитали щодо того, чи повинні податківці мати доступ до даних, які складають банківську таємницю, на що він заявив про свою підтримку цього варіанту.
"Однозначно. І ми не маємо боятися розкривати банківську таємницю, яка, як ми вважаємо, від чогось нас захищає. Банківська таємниця захищає злодіїв і злочинців", – заявив Марченко.
Міністр висловив сподівання, що банківську таємницю, яка захищає дані звичайних українців від податкової служби, буде скасовано в рамках євроінтеграції. Проте Марченко також висловив побоювання, що перешкодою до скасування банківської таємниці може стати відкрита недовіра українців до державних інституцій. Також він не зміг відповісти на питання, як саме буде використана інформація, яка зараз становить банківську таємницю. Міністр лише висловив припущення, що працівники ДПС України будуть працювати з масивами даних, а не фінансовими даними конкретної людини.
"Не буде податківець конкретний знати, хто це. Це буде база даних і будуть працювати з ризиками", – сказав Марченко.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.