Транспортний безвіз знімає безліч перешкод на шляху розвитку українського бізнесу

Читать на русском

Тепер наші вантажівки будуть вільно проходити до Європи

Читать на русском
Транспортний безвіз знімає безліч перешкод на шляху розвитку українського бізнесу

Тепер наші вантажівки будуть вільно проходити до Європи

Україна підписала угоду про лібералізацію автомобільних перевезень з ЄС, тобто транспортний безвіз. Це надзвичайно важлива подія для економіки України. Адже стосується не лише транспортних підприємств, а й усіх експортерів та імпортерів, що користуються автотранспортом.

Інформатор попросив розповісти про те, що зміниться та які можливості відкриються керівника департаменту міжнародних автоперевезень компанії Zammler Олександра Кирилюка. Далі - його пряма мова.

Пів року їздимо - пів року стоїмо

До введення транспортного безвізу українські автоперевізники мали отримувати дозволи на транзит, а також двосторонні дозволи на завантаження і розвантаження від кожної європейської країни окремо. Тобто, якщо ми їдемо з України до Бельгії, нам треба отримати дозволи на транзит у Польщі та Німеччини, а у Бельгії на розвантаження та відповідно завантаження зворотного вантажу завантаження та розвантаження. Якщо ми їдемо до Іспанії, нам потрібні дозволу Польщі, Німеччини, Франції та Іспанії. І якщо квота на французькі дозволи для України вичерпана, ми не можемо везти вантаж до Іспанії, адже іншого шляху просто немає. Цей дозвіл виглядає як бланк  зі штрих-кодом. Його сканують митники, перевіряють автівку по базі. Без нього вантажівці неможливо перетнути кордон. 

Спочатку ці дозволи видавались у живій черзі. Завантажені фури стояли на  в пунктах видачі дозволів ПДВ та отримували їх. Якщо не щастило і квота виявлялась вичерпаною, водій мав повертатись або чекати отримання нової квоти, залишаючись з вантажем. У 2020 році ситуація дещо покращилась: ввели електронне бронювання дозволів. Перевізники спочатку бронювали дозволи, а лише потім завантажували фури та відправляли її у рейс. 

Але це не вирішило головної проблеми. Адже дозволів була обмежена кількість і для деяких країн їх річна квота була повністю вичерпана вже влітку. Наприклад, дозволи Польщі, яка є європейською брамою для України,  зазвичай закінчувались у серпні. Експортери, щоб виконувати угоди мали або фрахтувати європейський транспорт (а це було непросто, адже ті ж поляки не хотіли стояти в довгих чергах на українському кордоні), або укладати угоди з українськими компаніями, що мали багаторазові дозволи. Таких було надзвичайно мало. В Україні близько 50 тисяч автівок комерційного призначення, а багаторазових дозволів - 3-3,5 тисячі. Їх отримували на щорічному конкурсі. Великі компанії з новим автопарком з екологічними коефіцієнтами Євро-5, Євро-6 брали в ньому участь та отримували ці дозволи лише на кожну 7 машину з наявних. Тобто 6 автівок частину року простоювали.

Розв'язати проблему український уряд не міг. Адже вона могла бути вирішена лише збільшенням європейської квоти. Натомість, нерідко відбувалося її зменшення. Наприклад, за останні п’ять років Польща знизила квоту на 20% при тому, що товаропотік за цей час виріс у 2-3 рази. 

Лібералізація під час повномасштабної війни

Після 24 лютого 12 європейських країн повністю скасували дозволи для українських перевізників на час воєнного стану. Інші скасували частково. Наприклад, Польща скасувала дозволи для гуманітарних вантажів, але залишила для комерційних. 

Українське Міністерство інфраструктури скасувало квотування для перевізників. Свого часу його ввели, щоб якось розтягти обмежену кількість дозволів на весь рік. Наприклад, по деяких країнах не видавали більше 5 дозволів на 2 місяці на одну машину. З початком війни ці квоти втратили сенс.

Що дасть Україні транспортний безвіз

З введенням транспортного безвізу українським перевізникам більше не треба ані бронювати, ані отримувати ці дозволи. Тепер наші вантажівки будуть вільно проходити до Європи. 

Українські транспортники зможуть протягом всього року працювати так, як раніше вони працювали у першому півріччі. У цей час квоти на дозволи ще не були вичерпані. Всі перевізники спокійно працювали та через високу конкуренцію утримували розумні ціни. Експортери могли прогнозувати свою роботу і розуміти, що зможуть виконати необхідні поставки. Проблеми зазвичай починались у другому півріччі. Дозволи вичерпувались. Машини стояли. Водії залишались без роботи. Ціни на перевезення зростали у 2-3 рази. Але навіть за такою ціною не завжди було можливо знайти перевізника.

Транспортний безвіз зніме ці проблеми й дозволить українському бізнесу планувати свій розвиток, займатись стратегічним бюджетуванням на кілька років уперед. Транспортні компанії зможуть більш раціонально використовувати автопарк та уникати його простою, а отже - знизити собівартість перевезень.

Також є надія на повернення в Україну водіїв, які виїхали працювати за кордон через те, що не хотіли терпіти місяці вимушеного простою. 

Довідка. Компанії групи ZAMMLER надають транспортні послуги у сфері автомобільних, морських, залізничних, авіаперевезень, митно-брокерського оформлення, а також повний спектр складських послуг. До групи ZAMMLER входить 5 компаній, які представлені 18 офісами. Компанії розташовані в Європі та Азії.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

Ольга Палій

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.