Що робити, якщо відстав від поїзда або не встиг купити квиток перед посадкою?
Поїзди, напевно, – найбільш безпечний вид транспорту. Принаймні, коли йдеться про пересування на великі відстані. А от що стосується комфорту, тут можуть виникнути непередбачувані проблеми. Багато чого залежить від того, хто опиниться під час поїздки по сусідству, сумлінності працівників Укрзалізниці, а також знання пасажиром своїх прав та про список послуг, за які він заплатив, купивши квиток.
Пасажири, які придбали квитки, зокрема й електронні, можуть безплатно користуватися туалетами на залізничних вокзалах та станціях на шляху прямування потяга.
Платні туалети та платні зали очікування підвищеного комфорту чи з додатковими послугами на вокзалах можуть відкриватися для функціонування тільки за наявності безплатних. Відкриття платних туалетів замість безплатних, зменшення площі безплатних залів чекання, що може призвести до погіршення умов перебування пасажирів на вокзалах, забороняється. Ця вимога міститься у пункті 36 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом.
У поїзді можна безкоштовно отримати окріп у провідника. Перевізник повинен подбати про забезпечення пасажирів під час поїздки питною водою (пункт 6-1 Порядку обслуговування громадян залізничним транспортом).
Купе провідника має бути укомплектовано холодильником та СВЧ-піччю, якими можуть скористатися і пасажири вагона. Також у провідника має бути аптечка, ліки з якої в разі потреби він повинен надати пасажиру. Це вже включено у вартість квитка і повинно бути абсолютно безкоштовно.
Безкоштовно ви можете користуватися і розетками в вагонах поїзда. При чому в будь-який час – незалежно від того, стоїть він чи їде.
Постільна білизна має видаватися у герметичних пакетах. Якщо пакет надірваний, ви маєте право його замінити на герметичний.
«Білизна виявилася погано випраною? Вимагайте її заміни, навіть якщо всі комплекти будуть такими. Зазвичай, після третього брудного комплекту вам принесуть чистий зі спального вагону», – радить юридичний консультант Петро Чередніков. І нагадує: постіль збирає провідник, а не ви. Тож, усі заклики здати постільну білизну, ігноруйте.
Відповідна постанова Кабінету Міністрів України діє ще з 19 березня 1997 року. І пункт 63 цього документу з того часу залишається незмінним: «Доставка постільних речей на спальне місце пасажира і збирання їх за 30 хвилин до прибуття пасажира до місця призначення є обов’язком провідника вагона».
«Відповідно до Порядку обслуговування громадян на залізничному транспорті, ви можете попросити провідника розстелити вам постіль, якщо вам складно це зробити. Це особливо актуально для літніх людей, вагітних жінок і сімей, які подорожують з маленькими дітьми», – пояснює юрист.
Переважне право для використання нижнього місця для ручної поклажі має пасажир, який їде на нижній полиці, а верхнього – пасажир на верхній полиці.
«Ви ні з ким не зобов’язані ділитися своєю нижньою полицею, що також передбачено Правилами поведінки громадян на залізничному транспорті. Той, хто боїться висоти або некомфортно почувається на верхній полиці в поїзді, може попросити у провідника спеціальні ремені безпеки», – говорить Петро Чередніков.
Ці ремені безпеки є в поїздах завжди, і їх зобов'язані надавати пасажирам верхніх полиць за першою вимогою. Якщо наданий ремінь виявиться недостатньо міцним, пасажир може попросити його замінити.
У вартість квитка входять послуги страхової компанії, тож у разі травмування під час поїздки у потягу, пасажир може отримати компенсацію. Для цього необхідно оформити акт про нещасний випадок і зберегти квиток. Після цього варто зв'язатися зі страховою компанією, контакти якої зазначені у квитку.
Якщо влітку в купе не працює кондиціонер, то пасажир має право пересісти у вагон з робочим кондиціонером за наявності у ньому вільних місць і попередивши про це провідника.
«Якщо ж цього у вас не вийде, а вам дуже спекотно, або навпаки холодно, викликайте начальника поїзда і вимагайте від нього дотримання правових нормам перевезення пасажирів. В них вказаний дозволений температурний режим перевезення пасажирів у різні сезони», – радить експерт.
За його словами, якщо умови перевезення не відповідають вказаним, начальник поїзда може вам безкоштовно надати таке саме за класом місце в іншому вагоні або місце у вагоні більш високого класу.
Обізнаність щодо своїх прав надає пасажиру велику перевагу, а головне – допомагає зберегти спокій і впевненість в ситуації, коли щось пішло не так. Тож, правники радять не забувати про таке:
Якщо ви запізнюєтеся на поїзд і до його відправлення не встигнете дійти до вказаного у вашому квитку вагона, ви можете сісти в будь-який найближчий до вас вагон. Це правило актуально для посадки на проміжних станціях, зупинка на яких дуже маленька за часом.
«Більше того, ви можете купити квиток вже у провідника, якщо з якоїсь причини не змогли або не встигли зробити це в звичайній касі. При цьому провідник зобов'язаний видати вам стандартний квиток на потяг, такий же, як і в звичайній касі», – говорить Петро Чередніков.
Буває, що пасажир пропускає свою станцію. Повернутися на станцію призначення у такому разі він може безкоштовно.
Також без доплат пасажир має право продовжити поїздку, якщо відстав від свого состава. Про це він має повідомити начальнику станції, на якій опинився. Той допоможе пасажиру зв'язатися з начальником поїзда, на якому він їхав, щоб провідники простежили за речами і зняли їх з поїзда на найближчій станції, зупинка на якій за розкладом становить десять і більше хвилин.
Пасажир має право безкоштовно доїхати до тієї станції, на якій його будуть чекати речі, а потім продовжити шлях на іншому поїзді, оновивши квиток у касі. Доплачувати за новий квиток не потрібно.
У разі якщо кошти та документи вкрадені або загублені, пасажир Укрзалізниці може придбати квиток без оплати.
«Ви можете будь-кому доручити купити квиток на ваше ім'я, причому запит на купівлю можна зробити телефоном. Такий квиток на поїзд, що відправляється зі станції, на якій ви перебуваєте, може бути оформлений з будь-якої точки країни. Купити квиток таким способом можна не менше ніж за три години, і не раніше, ніж за дві доби до відправлення поїзда», – розповідає Чередніков.
Якщо ви забули свій квиток, наприклад, залишили його у людини, яка проводжала вас на поїзд, вона повинна протягом години після відправлення поїзда пред'явити забутий вами документ начальнику вокзалу. Начальник вокзалу дасть телефонограму начальнику поїзда, на якому ви їдете, і вам випишуть новий проїзний документ на весь шлях прямування. Вартість телефонограми оплачується заявником.
Якщо протягом чотирьох годин після відправлення поїзда повідомлення про квиток не надійде, пасажир вважається безквитковим. У такому разі він повинен сплатити штраф і повторно заплатити за проїзд або залишити поїзд.
І головне – працівники Укрзалізниці, і в першу чергу провідники в поїздах, повинні бути ввічливим. Це також регламентовано правилами перевезення пасажирів.
Раніше Інформатор повідомляв про те, що Укрзалізниця готується до запуску потягів у Херсон.
Також ми писали про те, чи безпечно подорожувати потягами Укрзалізниці під час війни.
Ольга Чорна