Нові правила бронювання з 1 грудня - юрист розповів про наслідки для бізнесу

На думку юриста, нові правила спрямовані на спрощення процедури бронювання

Бронювання
Юрист про нові правила бронювання з 1 грудня 2024 року

Постановою Кабінету міністрів України від 22 листопада 2024 року №1332 внесені зміни та викладено у новій редакції порядок бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час, який набирає чинності вже з 1 грудня 2024 року. Це матиме значний вплив на бізнес і працівників. Юрист Костянтин Скляр АО "Віннер Партнерс" розповів Інформатору, які зміни заплановані, як вони вплинуть на процедуру бронювання та хто може зіткнутися труднощами в доступі до цієї послуги.

За словами юриста, основні зміни в процедурі бронювання полягають у введенні нової електронної системи бронювання та має на меті спростити і автоматизувати цей процес. Користувачі зможуть здійснювати бронювання через онлайн-платформи, зокрема засобами порталу Дія, що дозволить зменшити паперову роботу та черги.

"Нові правила вимагають введення стандартизованих форматів для всіх бронювань. Це забезпечить уніфікацію даних та полегшить їх обробку, але може вимагати від бізнесу інвестицій в оновлення програмного забезпечення та використанні", - каже юрист. 

Слід звернути увагу, що отримати бронювання зможе лише той працівник, який одночасно відповідатиме наступним вимогам нового порядку, а саме: перебуває на військовому обліку; перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою; обіймає посаду на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, за якою йому нараховано заробітну плату за кожний місяць останнього звітного періоду (квартал) не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5; вчасно уточнив персональні дані та не перебуває у розшуку.

"Тобто процес бронювання по тих працівниках, які не вчасно оновили свої персональні дані, може мати проблемами. Нові протоколи безпеки, включаючи двофакторну аутентифікацію та шифрування даних, будуть обов’язковими для всіх систем бронювання. Це має на меті захистити дані користувачів, але може збільшити витрати на технічну підтримку", - наголошує юрист. 

Загалом, нові правила спрямовані на спрощення процедури бронювання. Автоматизація та стандартизація даних дозволять зменшити кількість помилок та підвищити ефективність. Однак, на початкових етапах впровадження, бізнес може зіштовхнутися з певними труднощами, такими як навчання персоналу та технічні налаштування.

"Деякі невеликі підприємства, які не зможуть швидко адаптуватися до нових вимог, можуть тимчасово втратити доступ до системи бронювання. Це може вплинути на їхню конкурентоспроможність та призвести до втрати клієнтів. Малим підприємствам, які, через обмежені фінансові та технічні ресурси, може бути складніше адаптуватися до нових вимог, а ті підприємства, які досі використовували традиційні методи бронювання, можуть зіткнутися зі значними труднощами в процесі переходу на нову систему. Для нових бізнесів, які тільки виходять на ринок, впровадження нових систем може стати серйозним викликом та створить додаткові витрати", - акцентує юрист. 

Таким чином, зміни в системі бронювання з 1 грудня можуть як полегшити процес для користувачів, так і створити певні виклики для бізнесу. Важливо завчасно підготуватися до нових вимог, щоб забезпечити безперебійну роботу та зберегти конкурентні переваги.

Бізнес має перепідтвердити статус критичності для бронювання співробітників до 28 лютого

Щоб мати можливість здійснювати нові бронювання військовозобов’язаних усі підприємства мають перепідтвердити свій статус критичності до 28 лютого 2025 року згідно з новими критеріями критичності. Протягом цього часу чинні бронювання та чинний статус критичності буде зберігатись, водночас нових співробітників компанії зможуть забронювати тільки після перепідтвердження статусу. Надалі усі бронювання співробітників критичними підприємствами здійснюватимуться через портал Дія. Для цього потрібно заново отримати статус критичності за новими критеріями та подати документи через ОВА, Міністерства або профільні ЦОВ. Щоб отримати статус критичності, підприємство має відповідати принаймні трьом критеріям, два з яких є обов’язковими для всіх. Про це 27 листопада повідомили у пресслужбі Європейської бізнес асоціації.

Два обов’язкові критерії – це відсутність податкової заборгованості та середня заробітна плата по підприємству не менше ніж 20 тисяч гривень та така ж заробітна плата працівника, що бронюється, за останній звітний період (наразі це квартал, водночас після набрання чинності змін до податкового законодавства це може бути місяць). Третій критерій має бути одним з загальних, регіональних або галузевих критеріїв, які протягом 10 днів з моменту прийняття Постанови мають бути розроблені профільними Міністерствами або ОВА. Водночас галузеві та регіональні критерії мають бути погоджені з Міноборони та Мінекономіки. Відсутність заборгованості у підприємства може бути підтверджене довідкою з Державної податкової служби. Актуальність статусу критичності буде автоматично перевірятися системою щомісяця завдяки обміну даними з Пенсійним фондом та Державною податковою службою.

Можливість бронювати 100% працівників наразі передбачена для підприємств паливно-енергетичного та оборонно-промислового комплексів. Інші компанії мають квоту 50%. Компанії-нерезиденти подаватимуть списки на Мінекономіки, і бронювання відбуватиметься через Міністерство, а не через Дію. Базою обліку є всі військовозобов’язані працівники підприємства. Асоціація вдячна за виключення з фінальної версії порядку бронювання положення щодо того, що до загальної кількості військовозобов’язаних на підприємстві не включаються військовозобов’язані, які мають відстрочку, наприклад у зв’язку з доглядом за людиною з інвалідністю або багатодітні сім’ї.

Також до бази не враховуватимуться працівники, які працюють за сумісництвом і заброньовані на іншому підприємстві. Працівники, які працюють на підприємстві менш ніж три місяці, наразі теж не можуть бути заброньовані, після набрання чинності податкових змін цей термін скоротиться до місяця. Відтак, Асоціація вдячна Міністерству економіки за їх розуміння того, що це питання необхідно врегулювати якомога швидше та готова доєднуватись до відповідних обговорень та надавати пропозиції бізнесу. Зняти бронювання з працівників буде можливим, втім без особливих підстав (наприклад, звільнення) це можна буде зробити не частіше одного разу на місяць.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube