«Необлікована» електрика: як українці потрапляють на величезні борги за тарифами — адвокатка розкрила схему

Адвокатка нагадала, що споживач несе відповідальність за стан електроустановок, які знаходяться в його зоні відповідальності

Борги за електрику
Адвокатка про оскарження споживачами електроенергії рішень комісій ОСР по нарахуванню заборгованості за необліковану електричну енергію

В Україні дуже розповсюдженою практикою серед операторів системи розподілу електричної енергії є проведення позапланових контрольних оглядів та технічних перевірок лічильників та електроустановок споживачів на предмет дотримання ними Правил роздрібного ринку електричної енергії. Порядок проведення технічної перевірки та підстави для складання ОСР акту про порушення врегульовані Правилами роздрібного ринку електричної енергії, затвердженими Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 року № 312 (зі змінами). Про це Інформатору розповіла Яна Клименко адвокатка, керівниця адвокатського бюро "Яни Клименко". 

Порушеннями Правил вважаються: пошкодження або зрив пломб та/або індикаторів, пошкодження відбитків тавр на пломбах, пошкодження розрахункових засобів вимірювальної техніки, ознаки втручання в параметри розрахункових засобів вимірювальної техніки з метою зміни їх показів, самовільні підключення до електричних мереж. У разі виявлення таких порушень при перевірці ОСР складає акт про порушення, форма якого затверджена п. 8.2.5 Правил. Акт про порушення має бути розглянутий комісією в складі представників ОСР та за участі споживача протягом 90 календарних днів від дня складення акту.

Споживач має бути обов’язково завчасно повідомлений ОСР про проведення засідання комісії для можливості прийняти в ній участь та надати пояснення щодо складеного акту. У разі причетності споживача до порушень Правил, комісією приймається рішення, яке оформлюється протоколом, де зазначаються обсяг та вартість необлікованої електричної енергії, нарахованої на підставі акту про порушення. Разом з протоколом споживачу надається або надсилається рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення на адресу споживача розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії та рахунок на оплату, який споживач зобов’язаний сплатити протягом 30 календарних днів від дати отримання. А у випадку неотримання споживачем рахунка у поштовому відділенні протягом 5 робочих днів з дня надходження, рахунок вважається ним отриманим на 5-й робочий день (такі терміни встановлені в п. 8.2.7 Правил).

"І в разі, якщо споживач не оплатив вчасно рахунок за необліковану електричну енергію, ОСР звертається до суду з позовом про стягнення зі споживача заборгованості та штрафних санкцій за порушення строків оплати. З судової практики слідує, що у таких справах споживачам здебільшого не вдається захистити свої права, та довести непричетність до порушень Правил, але, якщо знати всі тонкощі та керуватись нормами Закону України «Про ринок електричної енергії», положеннями Правил, Кодексу комерційного обліку електричної енергії, в суді можна відстояти свої інтереси", - вказала адвокатка. 

Як споживачам захистити свої права та запобігти нарахування оператором системи заборгованості за необліковану електричну енергію?

Перш за все треба пам’ятати, що споживач несе відповідальність за стан електроустановок, які знаходяться в його зоні відповідальності згідно з актом розмежування балансової належності. І в разі виявлення споживачем пошкодження пломб, відбитків тавр на пломбах, встановлених на лічильнику, або виявлення некоректної роботи лічильника, або виявлення інших пошкоджень чи некоректної роботи електроустановки, необхідно обов’язково звернутись до оператора системи для фіксації та усунення таких пошкоджень. Адже, самостійне втручання споживачем без повідомлення ОСР буде вважатись порушенням Правил і слугувати для ОСР підставою для складання акту про порушення.

"Якщо вже трапилось так, що представники ОСР склали акт про порушення без участі споживача, а в більшості випадків так і трапляється - ОСР не повідомляють заздалегідь споживачів про проведення технічної перевірки, а вручають/направляють поштою вже складений та підписаний акт про порушення споживачу. В таких випадках споживачу треба бути пильним та перш за все необхідно перевірити чи складений акт відповідно до п. 8.2.5 Правил. Згідно з Правилами акт обов’язково має містити такі дані: зміст порушення з посиланням на відповідні пункти Правил, параметри електроустановки, схема підключення електроустановки, ЕІС код площадки комерційного обліку, межі балансової належності, перерізи та матеріал всіх проводів (кабелів), наявних у схемі підключення, номінальну силу струму спрацювання комутаційних апаратів, залучених у схемі підключення, фазування лічильника на дату оформлення акта про порушення. Тобто, представники оператора системи розподілу при складанні акту зобов’язані встановити та внести всі ці відомості до акту", - зазначила Клименко.

Також, споживачам слід перевіряти наявність всіх підписів в акті про порушення. Відповідно до Правил акт про порушення має бути складений уповноваженими представниками оператора системи на місці виявлення порушення у присутності споживача або уповноваженого представника споживача (тобто особи, яка підтвердила свої повноваження документально) або іншої особи, яка допустила представників оператора системи на об'єкт (територію) споживача для проведення перевірки. Акт обов’язкового має містити підписи осіб, за участю яких складався цей акт.

"ОСР дуже часто зловживають цією нормою Правил, і складають акти про порушення без присутності споживача або його представника, а лише за присутності сторонньої особи, яку ОСР вказують в акті як особу, що допустила на об'єкт (територію) споживача для проведення перевірки. Фактично, такі сторонні особи здебільшого не мають ніякого відношення до споживача та його електроустановок і не несуть ніякої відповідальності. У разі, якщо акт про порушення таки складений ОСР, але споживач (його уповноважений представник або інша особа, що допустила на об’єкт споживача) відмовляється підписувати акт, то такий акт буде вважатись дійсним лише в разі, якщо: його підписали більше одного уповноваженого представника ОСР та незаінтересована особа (представник ЖЕД, балансоутримувача або управителя будинку, виборна особа органу самоорганізації населення або представник органу місцевого самоврядування, інший споживач тощо) за умови посвідчення цієї особи, або його підписали більше одного уповноваженого представника ОСР, а відмова споживача (представника споживача або іншої особи, яка допустила на об'єкт споживача) підписувати акт про порушення підтверджується відеозйомкою", - пояснила Клименко. 

Якщо вищевказані умови при складанні акту не дотримані ОСР, то такий акт про порушення є недійсним, і на його підставі не може бути нарахована вартість необлікованої електроенергії споживачу. Але, цей тягар доказування про недійсність акту лежить на споживачі, і в разі незгоди з актом споживач має право звернутись з претензією до ОСР або до Регулятора – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Якщо ж споживач не був присутнім при перевірці, не отримував акт про порушення, але комісія ОСР прийняла рішення про нарахування обсягу та вартості необлікованої електроенергії і виставила споживачу рахунок на оплату, то в таких випадках споживачу, окрім перевірки на предмет відповідності Правилам складеного акту про порушення, необхідно перевіряти чи вірно здійснений розрахунок комісією, чи вірна формула застосована в розрахунку, чи вірний період нарахування необлікованої електроенергії.

Дуже розповсюдженою практикою серед ОСР при розрахунку обсягу та вартості необлікованої електроенергії є застосування дозволеної потужності, зазначеної в договорі на розподіл (передачу) електричної енергії, замість здійснення замірів всіх електроприладів, підключених до обліку, при проведенні перевірки. Як правило, заповнюючи акт про порушення, представник ОСР зазначає, що споживач не надав можливості здійснити заміри електроприладів або не надав всіх паспортів на електроприлади.

"Хоча, це не відповідає дійсності, адже споживач або взагалі не був присутній при перевірці й, відповідно, не мав можливості надати паспорти, або ОСР не повідомив споживача про необхідність здійснити заміри електроприладів. Представники ОСР знають ці тонкощі й використовують на свою користь, так би мовити, зловживають своїми правами. Для доведення неправомірності дій оператора системи розподілу в таких випадках споживачі мають право на звернення до суду з позовом про скасування рішень комісій ОСР по нарахуванню обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. Але, щоб довести в суді свою непричетність до порушення Правил, переконати суд в недійсності акту та недотриманні ОСР Правил при розрахунку обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, споживачу слід бути переконливим та вчасно подати всі докази з обґрунтованою правовою позицією", - резюмувала Клименко. 

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити