Кабмін вирішив створити поштовий банк на базі державної Укрпошти

Голова Укрпошти Ігор Смілянський неодноразово заявляв про бажання компанії на додаток до поштових надавати ще і банківські послуги

Укрпошта та Перший інвестиційний банк (PINbank)
Укрпошта та Перший інвестиційний банк (PINbank)

Уряд передав акції Першого інвестиційного банку (PINbank), що раніше належали російським олігархам, до Міністерства розвитку громад та територій з наступною передачею Укрпошті. Про це повідомив Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль під час засідання Кабінету Міністрів 28 січня. 

«Таким чином створюємо поштовий банк. Укрпошта має свої відділення в усіх куточках країни, тож це відкриє українцям, які не користуються цифровими інструментами, нові можливості», — підкреслив Глава Уряду.

Він зазначив, що отримання допомоги, соціальних пільг, замовлення товарів і ліків стане простіше, адже всі ці сервіси будуть у пішохідній доступності. Крім того, вищезазначеним рішенням держава протягом наступних 3-4 років заощадить до 5 млрд грн, які будуть спрямовані на фінансування пріоритетних статей бюджету. 

PINbank перейшов у державну власність у 2023-2024 роках після того, як Вищий антикорупційний суд задовольнив позовні вимоги Міністерства юстиції до росіянина Євгена Гінера та стягнув у дохід держави активи росіянина у вигляді 20 444 834 простих іменних акцій PINbank, що становить 88,890583% статутного капіталу. 

Банк для Укрпошти

Голова Укрпошти Ігор Смілянський неодноразово заявляв про бажання компанії на додаток до поштових надавати ще і банківські послуги. Категорично проти цієї ідеї був Національний банк України. Основними аргументами були такі: і без того велика частка держави в банківській системі (близько 55%), відсутність досвіду роботи на банківському ринку у неефективної "Укрпошти", що не може задовольнити потреби громадян навіть у поштових послугах. Однак у 2024 році в Меморандумі з МВФ несподівано з'явився пункт про підготовку законодавчої пропозиції щодо спеціалізованої та обмеженої банківської ліцензії.

Наприкінці вересня 2024 року НБУ представив законопроєкт, який дозволить компаніям отримувати обмежену банківську ліцензію та дасть змогу вирішити питання доступу до фінансових послуг у віддалених, малонаселених територіях, у зонах, наближених до військових дій, та на звільнених територіях. Планувалося, що на українському фінансовому ринку з’явиться новий тип банківської установи – банк фінансової інклюзії.

Обмежена банківська ліцензія дає можливість великим роздрібним та поштовим компаніям, які мають компетенцію обслуговування великої кількості клієнтів та відділень, створити окрему юридичну особу - банк фінансової інклюзії, щоб, використовуючи наявну інфраструктуру, надавати фінансові послуги населенню та дрібному бізнесу. Попри те, що в законопроєкті немає ані слова про Укрпошту, не є секретом, що він писався під Укрпошту, щоб дати державному поштовому оператору законну можливість надавати банківські послуги. Верховна Рада України у грудні 2024 року відхилила законопроєкт щодо розвитку фінансової інклюзії в Україні. 

У Мінсоцполітики створили Електронний кабінет банку та Укрпошти

У жовтні 2024 року Мінсоцполітики розпочали процес долучення банків та «Укрпошти» до тестування «Електронного кабінету банку та Укрпошти» на Соціальному веб-порталі електронних послуг Мінсоцполітики. Проєкт впроваджується спільно з Мінсоцполітики та ДП ІОЦ для співробітників уповноважених банків, які здійснюють виплати державних соціальних допомог, і мають технічну можливість використовувати функціонал «Електронного Кабінету банку». 

Сьогодні процес виплат соціальних допомог відбувається за особистої участі соціальних працівників, які передають виплатні відомості в банківські установи (наприклад, на USB-флеш-накопичувачах), що займає багато часу, оскільки банки опрацьовують документи, перевіряючи дані у відповідних реєстрах. Цей процес поки не є повністю автоматизованим. 

Як проєкт «Електронний кабінет банку» спростить доступ до виплат

З новим функціоналом Кабінету банку процес виплат соціальних допомог стане значно простішим, адже обмін виплатними відомостями відбуватиметься онлайн. Це дозволить не лише автоматизувати та прискорити обробку та верифікацію даних людей, які потребують виплат, але й зробить процес виплат державних соціальних допомог ефективнішим. Електронний кабінет банку вже доступний для тестування на Соціальному веб-порталі електронних послуг Мінсоцполітики для банків. 

Які можливості надає Електронний кабінет банку для органів соціального захисту населення: 

  • можливість передання електронних виплатних відомостей від органів соціального захисту населення до банків;
  • формування та передача виплатних відомостей із обов'язковим використанням посадового кваліфікованого електронного підпису (КЕП).

Підпишіться на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна  тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube