Головна транспортна артерія з Криму, яку використовує країна-агресор, побудована в сейсмоактивному районі, де знаходяться діючи грязьові вулкани: вона може повністю розвалитися навіть від незначного удару
За численними "червоними лініями", які путін накреслив навколо Кримського мосту, ховається велика таємниця. Справа в тому, що ця споруда, яку голова ГУР Кирило Буданов назвав "зайвою", надзвичайно чутлива до вибухів, ударів ракетами та дронами. Про це свідчать дані російських учених, які раніше були у відкритому доступі, а тепер засекречені. Може виявитися, що черговий удар не просто виб'є проліт у мосту, збудованому друзями путіна, а призведе до того, що конструкція взагалі розвалиться. Інформатор знався на головній таємниці мосту, який є символом російської окупації.
17 липня - рівно через рік після того, як кремлівський клоун-алкоголік Медведєв лякав жахливими наслідками можливої атаки України на Кримський міст - по цій споруді був завданий вже другий за період війни удар. Цього разу внаслідок атаки обрушився один проліт конструкції, у іншому місті полотно просіло, також ймовірно пошкодження отримали опори.
Раніше удар по мосту через Керченську протоку був нанесений 8 жовтня 2022 року. Росії знадобився значний час, щоб відновити рух на єдиній транспортній артерії, що поєднує Крим із державою-агресором.
Обидва рази Україна проігнорувала погрози з боку кремля, який називав безпеку Кримського моста червоною лінією, яку начебто перетинати не можна. В росії кажуть, що Кримський міст є своєрідним символом "руського міра", тому він є недоторканий. Але насправді бажання російської влади залишити міст поза воєними діями мабуть пояснюється не лише стратегічними міркуваннями.
Річ у тім, що Кремль приховує: міст є ненадійною конструкцією, що збудована з нехтуванням міркуваннь безпеки, у небезпечному місці, і навіть незначна атака при вдалому збігу обставин може призвести до його повного руйнування. Це ще одна причина, чому росія завжди так нервує, коли по мосту намагаються завдавати удари.
Міст є дуже захищеним від ударів, як з повітря, так і з моря. Але його доля все рівно видається безнадійною. Винні у цьому навіть не захисники України. А ті, хто його будував та розкрадав гроші, що були виділені на будівництво з бюджету країни-агресора.
За словами екс-представника Президента України в Криму Бориса Бабіна, росія має обмежений флот, а морські перевезення ніколи не були «коньком» рф. Саме тому Крим, як військова база отримав залізничне сполучення з материковою частиною рф.
«Міст через Керченську протоку - це спрощений порядок постачання армії, спрощення розгортання армії у війніф, спрощення використання Криму як плацдарму для російської агресії. Це очевидні речі, тому що без залізничного сполучення росії дуже важко проводити величезні військові операції, - пояснив Бабін.
Звичайно, що про це не могли не знати в ЗСУ.
Вперше атака на міст через Керченську протоку відбувалась 8 жовтня 2022 року. Внаслідок вибуху почалася пожежа та обвалилася у воду частина дорожнього полотна. В результаті порушилася логістика матеріально-технічних поставок з росії на окуповані території — Крим та південь України. Знизилась здатність рф переміщати військову техніку та війська залізницею та автомобільним транспортом.
Проте, за словами окупантів, рух мостом згодом відновили. Зросло й навантаження. Адже міст через протоку почало активно закривати ПВО, окупанти почали патрулювати довколишні води, проводили навчання безпосередньо на мосту. А кримські партизани повідомляли не раз, що поставки великогабаритної військової техніки продовжуються.
Все це не могло не відобразитися на стані самої конструкції. В соцмережах майже щодня з’являлись фотографії опор, вкритих тріщинами.
Незважаючи на значні ушкодження, у Кремлі спустили методичку для пропагандистів – збитки для мосту мінімальні, все незабаром відремонтуємо, на хід «СВО» це ніяк не впливає. Проте, навантаження ймовірно не є єдиною причиною тріщин у опорах.
Російський вчений, гідрогеолог Юрій Медовар пояснює, що російська влада настільки поспішала з будівництвом мосту, що не провела навіть найнеобхідніших досліджень. А щоб цим питання не зацікавились експерти, деякі офіційні дані просто закрили для широкого загалу. Наприклад у вільному доступі немає інформації про зміни у сейсмічній активності після встановлення мосту.
«Керченська протока - це сейсморайон, неподалік є грязьові вулкани. Декілька років тому я рецензував статтю ростовських вчених про вплив Керченського мосту на якість води в Азовському морі. У своїй роботі вони наводили приклад, що поруч із мостом є грязьовий вулкан, який «стріляє» приблизно раз на 7-10 років. Коли це відбувається, назовні з глибини виходять тонни бруду, які забруднюють воду. Плюс до всього йде розрядка порід, де стоїть Керченський міст. Грязьові вулкани – страшна річ, коли вони «викидаються», – розповів Медовар.
За словами гідрогеолога, Керченський міст фактично знищує Азовське море.
«За Радянського Союзу були будівельні норми — так звані СНІП, за якими все будували. Порушення СНІП було кримінальним злочином. Згідно з цими нормами, будувати арочні мости в сейсморайонах можна тільки на твердих породах — граніт, габродіорит тощо. Це породи, які тримають навантаження та не деформуються. У районі будівництва Керченського мосту є глини. Саме тому від будівництва мосту за часів СРСР відмовилися», - каже Медовар.
Тема стійкості мосту окупантів неодноразово піднімалася ще на стадії його проектування. Проте численні попередження геологів та сейсмологів, а також прямі вказівки фахівців на відсутність необхідних замірів були проігноровані заради політичних амбіцій путіна.
Геологічні та сейсмічні процеси вже почали активний вплив на конструктивну частину мосту. Цю інформацію окупанти приховують. Проте з кожним роком це стає все складнішим – лише нещодавно росіяни почали відновлення Кримського геодинамічного полігону. В «Росреєстрі» повідомлялось:
«Очікується, що використання Кримського геодинамічного полігону дозволить краще вивчити процеси деформації земної поверхні».
Українські екологи вже давно забили тривогу в зв’язку з втручання в роботу екологічних систем. Але для повноцінного вивчення впливу мосту на морську екосистему необхідно проводити комплексні дослідження безпосередньо біля берегів Криму та в самій Керченській протоці. Проте, окупанти вважають міст «стратегічним об'єктом» і навідріз відмовляються пропускати до Криму будь-які моніторингові місії.
Але вже час усвідомити: справа не лише в стратегічному значенні мосту. Ймовірно кремльовска влада намагається приховати найголовніше – що ця конструкція не є надійною. І на те є причина: міст не лише тримається на соплях. Він при цьому ще є й найдорожчим у світі.
Підготовка до будівництва мосту при цьому здійснювалась ще з 2014 року. Генеральним підрядником будівництва виступила компанія російського олігарха і друга путіна Аркадія Ротенберга – «Стройгазмонтаж», через що той потрапив під санкції Євросоюзу.
Як це заведено у росії – частину коштів при будівництві просто вкрали пов’язані з Ротенбергом афільовані структури, а повну інформацію про вартість мосту засекретили. За попередніми оцінками, його вартість перевищує 5 млрд. доларів.
Напевне, саме через це конструкція стала найдорожчою у світі серед схожих. Кримський міст став ще й найдовшим мостом у росії та одним із найдовших у Європі, його загальна протяжність – 19 км. Фактично це два паралельні мости: автомобільний на чотири смуги та залізничний із двох шляхів.
«Підрядники вважали за краще вахтовим методом завозити людей із Сибіру, з інших регіонів росії – іноді платили, іноді ні. Словом, заощаджували на робочій силі, не наймаючи кримчан. Але, по-перше, мост має символічне значення, по-друге, він потрібен, щоб перекидати військову техніку», - пояснила кримський політолог Євгенія Горюнова.
Саме тому російський диктатор помпезно сів за кермо вантажівки та проїхав на чолі автоколони у травні 2018 року під час відкриття проекту. Нинішный вибух кремлівські пропагандисти назвали "посмикати путіна за вуса", маючи на увазі надмірну важливість цього мосту для російського фюрера.
А тепер уявіть, що після чергової вдалої атаки якогось українського безпілотника, міст проста завалиться? Одразу ж пригадають, яким значним коштом він обійшовся росіянам. Як влада повторювала, що він є надійним та безпечним. Резонанс буде, як у випадку із заколотом Пригожина, чи навіть гірше.
Більш за те: ще невідомо, чи не виявиться фатальним удар, що був завданий по мосту 17 липня. По досвіду першого удара вже можна бачити, що наслідки у вигляді руйнування опор мосту виявляются не одразу, а навіть через значний проміжок часу. Тому, чи була ця атака фатальною – це ми ще побачимо.
Проте, враховуючи усі наявні фактори – росіянам краще утриматися від поїздок на окуповану територію в цілях безпеки, навіть за умов оперативного ремонту мосту. Адже у путінської росії на екрані все завжди добре, але реальність дещо відрізняється.
Раніше Інформатор-Україна повідомляв, посилаючись на дані неофіційних джерел, що за підривом Кримського мосту можуть стояти СБУ та ВМС України. Тим часом в рф вже визнали підрив мосту "терактом".
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.