Електрика, бензин, дизель чи газ: який автомобіль вигідніше

Якщо ви переважно пересувається містом, маєте доступ до зарядної точки і хочете зекономити на обслуговуванні – електромобіль потішить своїми перевагами, якщо ж ваш маршрут часто пролягає між областями, а інфраструктура зарядок під питанням, то автомобіль на бензині, дизелі або газу ще довго не втрачатимуть своєї актуальності

Автомобілі Фото: Інформатор
Автомобілі Фото: Інформатор

Їздити на бензині, дизелі, газу або взагалі на електриці? Покупка нового авто у 2025 році передбачає нову дилему: електрокар або двигун внутрішнього згоряння, технологічне майбутнє або перевірена надійність, електричні станції або звичні заправки. Тут ще враховується витратність машини, сервіс, екологія та інфраструктура. І часто такі фактори виявляються вагомішими, ніж ціна самої машини. 

Початкова ціна і довгострокові витрати

Електрокари досі мають значно вищу вартість, і це, насамперед через вартість акумулятора. Але багато власників електромобілів запевняють: добре вклався на початку – заощадив в перспективі. Принаймні, якщо порівнювати з витратами на автомобіль з двигуном внутрішнього згоряння: 

  • паливо чи зарядка (електроенергія дешевша у 4–5 разів, ніж бензин);
  • техобслуговування (у електрокарів воно мінімальне: не треба міняти мастило, фільтри, свічки тощо);
  • податки та пільги (електромобілі тимчасово звільнені від ПДВ, мита й акцизу).

Загалом, для мешканців міст і тих, хто щоденно користується авто, електромобілі можуть виявитися вигіднішими за класичні автомобілі. Принаймні це вже буде помітно через 2–3 роки після купівлі. Проте стверджувати, що машина на електриці – це завжди вигідно і перспективно було б сильним узагальненням та і переваги електрокарів іноді можуть навпаки, стати нюансами для власників.

Ціни на пальне у мережевих АЗС України

Image Оновлено станом на 15.08.2025
А95+
А95
ДП
ГАЗ
KLO
60.99
59.59
57.99
34.2
SOCAR
63.99
60.82
57.82
34.65
WOG
64.99
61.99
58.99
35.98
БРСМ-Нафта
-
54.19
50.82
32.9
ОККО
64.99
61.99
58.99
35.99
Укрнафта
63.14
59.16
56.16
33.99
  • Регулярний пошук зарядки для машини може виявитися складним завданням, особливо при постійному користуванні автівкою.
  • Електрокари швидко втрачають вартість, тому що батареї постійно оновлюються та вдосконалюються; це як з купівлею смартфону: сьогодні це флагман, завтра вже ні.
  • Після закінчення гарантії часто виникає необхідність замінити батарею (приблизно через 5-8 років), а це може коштувати $10-20 тисяч; в результаті це може виявитися дорожче за сам електрокар.

Тож на етапі ціни тут залежить від того, скільки ви готові заплатити зараз, щоб заощадити потім, або точніше сказати – з якими витратами на машину ви готові миритися в майбутньому.

Сервіс та надійність: що простіше утримувати

Якщо коротко, то у питаннях обслуговування електромобілі значно простіші. Конструкція «електричок» передбачає набагато менше механічних компонентів. Тут немає коробки передач у звичному розумінні, зменшене навантаження на гальма завдяки рекуперації, і, відповідно – рідше доведеться змінювати деталі. Єдине вразливе місце – батарея. Хоча сучасні акумулятори працюють по 8–10 років, їхня заміна може сильно вдарити по кишені. Хороша новина в тому, що це не завжди так.

Наразі відомо, що нові покоління електрокарів мають більш надійні системи управління батареями, тому іноді літій-іонні батареї можуть навіть «пережити» сам автомобіль. Плюс ціни на батареї швидко падають: якщо у 2012 році ціна на батарею становила понад $400/кВт·год, то зараз це близько $111/кВт·год.

Якщо ж говорити про легкові автомобілі з ДВЗ, то тут одразу доведеться пам’ятати про регулярне техобслуговування з урахуванням витрат на:

  • заміну мастил і фільтрів;
  • контроль ременів, свічок запалювання;
  • технічне обслуговуванням трансмісії та вихлопної системи.

Але хоча бензинові автомобілі доведеться обслуговувати частіше, знайти сервіс, майстра та компоненти буде значно простіше. Тобто умовне авто з ДВЗ 10-15-річного віку з механічною коробкою та мінімумом електроніки можна обслуговувати у будь-якому гаражі за копійки. А от електрокари вимагають спеціалізованого сервісу навіть для дрібних поломок. До того ж, деякі маніпуляції можна провести самостійно у власному гаражі (замінити мастило або свічки). З електрокарами така самодіяльність не вийде.

Запас ходу та зручність у повсякденному використанні

Одна з головних переваг бензинового автомобіля, особливо для тих, хто багато пересувається автомобілем – запас ходу. Повного бака зазвичай вистачає на 600–900 км, і цього досить, щоб без перешкод пересуватися між містами.

У електромобілів типовий запас ходу сягає 250–450 км, залежно від моделі. Тобто доведеться значно частіше заправлятися, а зарядні станції поки не так розповсюджені, як класичні АЗС. Тому для далеких поїздок чи поїздок у регіонах з низькою доступністю зарядок бензиновий або дизельний автомобіль залишається практичнішим рішенням.

Проте ситуація змінюється завдяки розвитку інфраструктури. У великих містах з’являється все більше зарядних станцій. Та і за наявності домашніх зарядок можна легко і просто зарядити авто за ніч. Для власників авто, що проживають у приватному секторі або новобудові з передбаченою електромережею це навіть не буде проблемою.

Гібрид як альтернатива?

Золотою серединою між такими різними полюсами: електрокаром і бензиновим авто може стати гібрид. Це модель, що поєднує двигун внутрішнього згоряння та електромотор. Таке рішення допомагає зменшити витрати на паливо та скоротити викиди, але при цьому зберігаються ключові плюси ДВЗ: великий запас ходу та зручність заправки на АЗС.

Гібриди не потребують такої кількості зарядок, як електромобілі, і водночас дають можливість економити у місті завдяки роботі на електротязі на коротких дистанціях. Але є і свої мінуси:

  • такі машини значно дорожчі, у порівнянні зі звичайними бензиновими авто;
  • їх складніше та дорожче обслуговувати через поєднання двох типів двигунів;
  • менша ємність багажника через розміщення батареї.

В цілому, це варіант для тих, хто зацікавлений у перевагах електротехнологій, але при цьому не готовий повністю відмовитися від класичного пального.

Як раніше повідомляв Інформатор, аналітики Інституту досліджень авторинку проаналізували набір моделей в українському парку електромобілів (обсяг якого становить понад 170 тис. авто), та визначили, що близько 40% його резидентів мають акумулятори ємністю понад 50 кВт-год, отже їх сміливо можна відносити до категорії «далекобійних», або щонайменше до таких, котрі придатні до міжобласних поїздок. То що з цінами на зарядку, і чи є економія у порівнянні з бензиновими, дизельними та газовими автівками, про яку так багато розмов. У порівнянні з червнем ціна за кіловат-годину в більшості операторів не змінилася, чого не скажеш про ціни на АЗС — власникам бензинових та дизельних авто тепер доводиться бачити значно більші числа в чеках за ті ж самі поїздки.

Слідкуйте за нами у Telegram

Image
Оперативні новини та разбори: Україна, світ, війна

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити