Ціна питання – від 300 до 500 доларів
Цими днями соцмережі обурив ролик київської блогерки Ганни Краснухи, яка веде свої канали під псевдонімом Вікторія Девіль. Жінка приїхала до Львова та та на повну гучність увімкнула у своєму люксовому авто російську музику. А щоб було краще чути, блогерка відчинила вікна.
Проте чи не найбільше суспільство образило наявність спецперепустки, за якою блогерка може їздити вулицями навіть під час комендантської години. Саме через це близько місяця тому її зупиняла київська поліція.
Як спецперепустки потрапляють до рук блогерок та інших сумнівних особистостей дізнався "Інформатор".
Про Ганну Краснуху з її соцмереж відомо, що жінка була заміжня, має сина Матвія. Ще під час шлюбу активно слідкувала за собою, збільшила губи та груди, зробила пластику носа та ще безліч косметичних і хірургічних процедур. Після розлучення жінка активно веде соцмережі, хизується дорогими брендами, за її твердженням має декілька чоловіків, з підписниками поводитися досить грубо, а ще знімає еротичні ролики для OnlyFans. Підписники вважають, що витівку у Львові жінка втнула заради хейту та більшої популярності.
Своє відео блогерка підписала так: "Шо тут за перепустками?". До всього, соцмережі обурив і той факт, що Вікторія Девіль їздила по площі Ринок, куди теж потрібна перепустка для проїзду. У вересні вона вже їздила Києвом під час дії комендантської години. Тоді своє відео блогерка підписала так: "Добре, коли є перепустка і можна кататися ночами".
Загалом, хейт у жінки вдався – соцмережі вибухнули, а в коментарях блогерку називають останніми словами.
14 жовтня цього року соцмережі вчергове обурив ролик з блогеркою Євою Квін, яка на престижному авто разом з подругою каталась вночі по зустрічній смузі за допомогою спец перепустки.
У травні цього року молода дружина Віктора Павліка Катерина Репяхова похизувалась спецперепусткою та виклала відео, де вони разом з чоловіком мчать Південним мостом – в’їзд туди здійснюється теж за спеціальними перепустками. Користувачі здійняли скандал, а правоохоронці з’ясували, що перепустка була видана благодійному фонду. Павліку довелось просити вибачення та пояснювати ситуацію – чоловік в соцмережах запевнив, що отримав перепустку, бо є волонтером і часто повертається пізно з концертів, які дає на підтримку ЗСУ.
У січні цього року керівник патрульної поліції Львівської області Роман Пилипенко вирішив вразити кохану та подарував їй перепустку на проїзд центральною площею Ринок. Дівчина у соцмережах зізнавалася, що любить виділитися, через що її наречений втратив посаду.
Видачею таких спецперепусток займається військова комендатура. На кожне місто та область під розпис керівників видається конкретна кількість перепусток. На рівні області та міст керівництво ОВА області розподіляє видані та завірені військовими перепустки між силовими структурами, держустановами та підприємствами.
Такі спецперепустки не є іменними - їх видають на транспортний засіб, за яким закріплена обмежена кількість водіїв. Перепустки дійсні тільки на період комендантської години. Процедура, за якою приватні машини можуть отримати спецперепустку, публічно не прописана.
Найцікавіше, що на неможливість дістати перепустку скаржаться журналісти, волонтери та адвокати, які змушені виїздити на обшуки та затримання.
А, приміром, у столиці, навіть для військових з такими перепустками для в’їзду в місто потрібен ще й окремий вид перепусток, на що масово скаржаться в соцмережах. Тож сам режим перепусток в мережі називають дресируванням кріпаків.
Активісти вважають, що вимагаючи додаткові перепустки, тим самим влада створює скупчення автомобілів на блок-постах, що може слугувати ціллю для ворога. Відома фронтова волонтерка Діана Макарова розповіла про свій досвід роботи з перепустками.
"Коли у перші дні війни ввели комендантську годину, ми, волонтери, замислилися – як будемо працювати далі? Працюємо ми ненормовано – добираємося з фронту інколи уночі, інколи під ранок, це при тому, що більшість з нас мають звичайну роботу, а час розрахувати не можливо. Щойно оголосили комендантську годину, ми почали працювати у Києві та поблизу Києва, возили колони на Схід. Нам видавали спеціальні допуски і ми працювали. Без таких допусків, ми б і половини не зробили б того, що зроблено", - розказує волонтерка.
Разом з тим з повномасштабного вторгнення з’явилась маса волонтерів – місцеві влади зрозуміли, що просто "захлинаються" у списках різноманітних волонтерських організацій та благодійних фондів. Така ситуація збільшила кратно ризики, що разом з аферистами такі перепустки будуть отримувати коригувальники чи ДРГ.
"Звісно, що за таких умов декого почали відсіювати. Насправді ж розпочалось ручне управління – нас проводили військові, десь ми проривались, десь грав роль людський фактор чи наша впізнанність. Нещодавно були під Куп’янськом – у прифронтовій зоні комендантська година розпочинається рано. Нам треба було відвідати три підрозділи. Коли ми в’їздили, поліцейський на блок-посту попередив, що назад він нас не випустить – тому, що за пів години починається комендантська година. Я сказала, що зараз сюди приїде артилерія, піхота, ППО (добре, що ми домовились там зустрітися в одній точці), спробуйте їм сказати, що ви не випустите їх волонтерів. Молодий полісмен подивився на нас, на наш вантаж, на хлопців. Що приїхали його забирати – і випустив нас. Спрацював людський фактор", - каже Діана Макарова.
Пізніше волонтерів попередили, що можна було взяти у Харкові перепустку – але за часом це довго. Волонтерам ніколи стояти в чергах, зате є час в аферистів та мажорів. Реєстрів волонтерів в Україні створено аж два – і вони не допомагають у цьому питанні.
"Я не бачу розв'язання проблеми. Комендантська година, заборони, блок-пости – це не дурні люди вигадали, значить так потрібно у воєнний час. Але як відсіяти всю ту кількість випадкових людей з перепустками – не знаю. Можливо варіантом би став якийсь єдиний реєстр та електронні перепустки, але я добре розумію, що це дорого та довго, щоб впровадити таку систему", - пояснює волонтерка.
Натомість в Україні "процвітає" чорний ринок перепусток – на ОЛХ та інших платформах з’являються оголошення про їх продаж. Хтось не приховує, що продає перепустки, решта ж приховуються під оголошеннями на кшталт "перепустка в гру" - а при всіх питаннях відповідають, що просто продають власну перепустку у комп’ютерну гру.
Ціна питання – від 300 до 500 доларів. Від власника вимагають вказати марку та модель автомобіля, номерний знак та ім’я і прізвище водія.
В одному з випадків нам запропонували перепустку, як волонтеру, в іншому випадку – перепустку для чиновника. Як вдалося з’ясувати – це бізнес на рівні обласних військових адміністрацій – ті можуть замовляти скільки завгодно перепусток.
Як слушно відповів продавець, нинішні мажори – або повтікали за кордон, або працюють очільниками поліції, прокурорами та чиновниками. І майже кожен з них має свою "кралю", якій без проблем може дістати таку перепустку.
Також цим активно користуються таксисти. Щоправда, нічне таксі буде коштувати мінімум втричі дорожче, ніж звичайна поїздка.
У кодексі про адміністративні правопорушення немає окремої статті про порушення комендантської години - громадянина можуть затримати на три години для з'ясування особи, якщо при собі немає документів, також можуть провести роз'яснювальну бесіду.
Натомість у Верховній Раді зареєстрували законопроєкт, який передбачає запровадження штрафів за порушення комендантської години. Якщо законопроєкт ухвалять, порушнику комендантської години, тобто людині, яку без спеціальної перепустки патруль зупинить серед міста в заборонений час, буде загрожувати штраф від 8,5 тис. до 17 тис. гривень. Якщо порушника затримають знову протягом року штраф сягатиме вже 17-34 тис. гривень.
Штрафи для підприємств ще суттєвіші. Якщо вони порушуватимуть режим світломаскування або режим роботи під час воєнного стану, матимуть штраф від 51 тис. до 102 тис. гривень.
А от що робити з мажорними блогерами зі спецперепустками – у ВР поки що не придумали.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.