Також юристка докладно розповіла, яким чином жінка ФОП може отримати декретні виплати та на яку суму допомоги можна розраховувати
Якщо жінка отримала декретні виплати на рахунок ФОП, виникає питання: чи потрібно сплачувати податки із суми декретних виплат та показувати ці кошти у декларації? Відповідь: ні, юристка Ярута Ірина пояснила, чому, а також надала алгоритм отримання допомоги.
Тобто, підприємець як на загальній, так і на спрощеній системі оподаткування не включає до доходу ФОП суми декретних виплат. Проте виникає наступне питання, чи потрібно платити податки із цих коштів фізичній особі (а не ФОП)?
Оскільки, суми декретних виплат звільняються від сплати податків, ці кошти також не включаються до податкових декларацій. Отож, оподаткування декретних виплат ФОП та найманим працівникам кардинально відрізняється.
“Але, зверніть увагу, якщо ФОП є посередником у виплаті декретних своїм найманим працівникам, то у такому разі усе відбуватиметься стандартно – з нарахуванням і сплатою ЄСВ на суму допомоги”, - каже Ярута Ірина.
Перебування ФОП у декреті не звільняє від обовʼязку сплати податків та ЄСВ і подання звітності. У період декрету на ФОП поширюються загальні правила обраної нею системи оподаткування, а саме:
“Нагадуємо, що з 1 січня 2025 року повернули обовʼязок сплати ЄСВ для всіх ФОП (за винятком осіб з інвалідністю, пенсіонерів та офіційно працевлаштованих осіб). Єдиний виняток по сплаті ЄСВ може бути у разі, якщо жінка-ФОП також оформлена як найманий працівник і ЄСВ за неї вже сплачує роботодавець за основним місцем роботи. Звісно, не забуваємо, що ФОП 1 чи 2 групи, який не має найманих працівників, може скористатися правом на «податкові канікули» та не сплачувати ЄП і ВЗ один місяць протягом календарного року. Для оформлення податкової відпустки обовʼязковою умовою є попереднє (до дати початку відпустки) повідомлення податкову про таку відпустку. Заяву на відпустку у довільній формі можна подати через Електронний кабінет (меню “Листування з ДПС”) або у паперовій формі безпосередньо в орган ДПС за місцем реєстрації. Якщо ФОП оформить податкову відпустку, то ЄП та ВЗ не платиться, але ЄСВ всеодно платити доведеться. А ось для ФОП 3 групи або ФОП на загальній системі оподаткування такої відпустки немає, оскільки сплата податків залежить від наявності доходу”, - каже Ярута Ірина.
Перебування ФОП у декретній відпустці не звільняє від подання звітності, аналогічно як і від сплати податків. Тобто, діють стандартні строки та правила подання звітності залежно від системи оподаткування:
Усі звіти можна подавати онлайн через Електронний кабінет платника податків або у паперовій формі безпосередньо в орган ДПС за місцем реєстрації. Суми декретних виплат, отриманих від ПФУ, у звітах відображати НЕ потрібно, оскільки це не є доходом від підприємницької діяльності та не підлягає оподаткуванню.
Допомога по вагітності та пологах або, як її ще називають, декретні виплати – це обов’язкова виплата з Пенсійного фонду України (далі – ПФУ), яку отримує жінка-ФОП при наявності листка непрацездатності з причиною непрацездатності «Вагітність та пологи». Жінки-підприємиці мають право на отримання декретних виплат так само, як і жінки, які є найманими працівницями.
Однак, для отримання декретних виплат потрібно належати до застрахованих осіб (ст. 19 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» №1105-XIV від 23.09.1999 року (далі – Закон №1105-XIV). Для підтвердження того, що ФОП є застрахованою особою, обовʼязково потрібно сплатити єдиний соціальний внесок (далі – ЄСВ) «за себе» за місяць, у якому оформлено листок непрацездатності.
“Наприклад, якщо листок непрацездатності видано у травні 2025 року, то для оформлення декретних виплат ФОП потрібно обовʼязково сплатити ЄСВ за травень 2025 року; якщо у червні, тоді ЄСВ обовʼязково сплачується за червень. При цьому, сума ЄСВ має бути сплачена перед поданням «довідкової» декларації та відображена у такій декларації. Без сплати ЄСВ особа вважається незастрахованою і, відповідно, декретні виплати не нараховуються. Водночас, розмір допомоги по вагітності і пологах не залежить від загального страхового стажу. Іншою обовʼязковою умовою отримання декретних виплат для ФОП є відсутність боргу по сплаті ЄСВ”, - каже Ярута Ірина.
Раніше серед обов’язкових документів для оформлення декретних виплат була довідка про відсутність боргу по сплаті ЄСВ (оф. назва «Довідка про відсутність заборгованості з платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи»). У 2025 році подання такої довідки не є обовʼязковим, однак за бажанням її можна також долучити. Отримати таку довідку можна в податковій за місцем обліку, подавши заяву у паперовій або електронній формі через Електронний кабінет платника податків (форма F1300306). Зауважте, що строк дії такої довідки становить 10 календарних днів з дати її формування.
У разі, якщо жінка-ФОП офіційно працевлаштована, то декретні виплати вона отримає за основним місцем роботи. Не можна отримати декретні як ФОП від ПФУ, так і від роботодавця одночасно. Подати заяву на отримання декретних виплат можна не пізніше, ніж через шість місяців з дня закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами.
Допомога у зв’язку із вагітністю та пологами оформляється за наявності листка непрацездатності із причиною непрацездатності «Вагітність та пологи». Тривалість декретної відпустки становить 126 календарних днів, з яких:
Період 126 календарних днів (включно зі святковими і неробочими днями) береться стандартно у кожному випадку незалежно від фактичної дати пологів. Поділ на 70 днів до пологів і 56 після — умовний, і дата народження дитини на тривалість декретної відпустки не впливає.
У разі ускладнених пологів або народження двох і більше дітей додатково видається листок непрацездатності на 14 календарних днів, таким чином, загальний строк декретної відпустки буде становити 140 календарних днів (п. 6.2 Наказу МОЗ України від 13.11.2001 № 455 «Про затвердження Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян»). Зауважимо, що кесарів розтин ускладненням не вважається.
При розрахунку декретних виплат керуємося Порядком обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, який затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 №1266 (далі – Постанова КМУ №1266).
Середньоденна допомога визначається шляхом ділення доходу, з якого сплачений ЄСВ в розрахунковому періоді (12 календарних місяців), на загальну кількість календарних днів у такому періоді (п. 3 Постанови КМУ №1266).
ФОП на спрощеній системі оподаткування сплачує ЄСВ у сумі, яку визначає сам, але не менше мінімального розміру (22 % від мінімальної зарплати), ФОП на загальній системі оподаткування сплачує ЄСВ у розмірі 22 % від чистого доходу.
Розрахунковий період включає 12 календарних місяців, які передують настанню страхового випадку. Наприклад, жінці-ФОП відкрито листок непрацездатності у травні 2025 року. Отже, таким розрахунковим періодом буде 01.05.2024 року – 30.04.2025 року. Травень 2025 року не входить у розрахунковий період, однак для підтвердження того, що ФОП є застрахованою особою, ЄСВ обовʼязково потрібно сплатити за травень 2025 року.
Допомога по вагітності та пологах у 2025 році не може бути меншою ніж 33 114,06 грн і не може бути більшою ніж 662 286,24 грн.
Подання інших документів, таких як: довідка про відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ, квитанції на сплату ЄСВ, паспорт чи РНОКПП ФОП не є обовʼязковим у 2025 році.
Отримати листок тимчасової непрацездатності (лікарняний) можна у лікаря, у якого Ви стоїте на обліку. З 2021 року запрацювала система електронних лікарняних, тепер можна не отримувати лікарняний у паперовому вигляді. Електронні лікарняні у стандартному порядку оформляються з 30-го тижня вагітності, тривалістю 126 к.дн.
У разі ускладнення пологів чи народження 2-х і більше дітей листків непрацездатності буде два: один стандартний на 126 календарних днів і другий на 14календарних днів, який буде наданий після пологів (п. 6.2 Наказу МОЗ України від 13.11.2001 № 455 «Про затвердження Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян»).
Потрібно виписати чи зберегти всі необхідні дані для подальшого заповнення документів: номер е-лікарняного, дати початку та закінчення непрацездатності. На всяк випадок перевірте правильність власних даних – ПІБ та ІПН.
Соціальний рахунок ФОП можна відкрити у будь-якому зручному для Вас банку, звичайний підприємницький рахунок у цьому випадку не підійде.
ФОП на спрощеній системі подає декларацію платника єдиного податку з додатком ЄСВ (додаток №1) за поточний період (з відміткою «довідково» у звіті та додатку), де зазначаються нарахування ЄСВ за цей період. У додатку по ЄСВ вказується період з початку року або дати реєстрації ФОП, якщо реєстрація була цього року, та по місяць реєстрації лікарняного (включно). ФОП на загальній системі подає декларацію про майновий стан і доходи (з відмітками «підприємець» та «довідково») з додатком по ЄСВ.
Показники доходу у «довідковій» декларації заповнювати не потрібно. Але якщо жінка-ФОП взагалі не сплачувала ЄСВ, то виплати допомоги також не зможе отримати, оскільки без сплати ЄСВ особа вважається не застрахованою. Для отримання допомоги потрібно оплатити хоча б ЄСВ за місяць у якому наступив страховий випадок, тобто коли було виписано листок непрацездатності.
Заяву-розрахунок (далі – ЗР або заява) заповнюємо в електронному кабінеті на сайті ПФУ:
Подати заяву на отримання декретних виплат можна не пізніше, ніж через шість місяців з дня закінчення відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами.
Документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності розглядаються не пізніше десяти робочих днів з дня їх надходження, а для призначення допомоги по вагітності та пологах – не пізніше трьох робочих днів з дня їх надходження (ч. 1 ст. 12 Закону №1105-XIV).
Відстежувати статус заяви можна у розділі «Заяви-розрахунки та створення повідомлень про виплату коштів застрахованим особам, натиснувши поле «Пошук». У разі помилок у заяві-розрахунку Статус заяви буде «Не прийнято». Підстави для відхилення заяви можна переглянути, відкривши подану Вами заяву та перевіривши поле «Причина відхилення». Після цього потрібно заповнити нову заявку, це можна зробити на основі попередньої, натиснувши у полі «Створити нову ЗР за даними ЗР у статусі «Не прийнято». Усі дані у заявці буде збережено, лише потрібно усунути визначені помилки та повторно долучити всі додатки.
Якщо ж заява не містить помилок і ПФУ погоджує виплату, статус заяви буде «Прийнято», згодом зміниться на «Відправлено на оплату» → «Отримано у банку» та «Оплачено».
Після зарахування коштів на соціальний рахунок ФОП у банку, ці кошти можна переказати на свій особистий рахунок та використовувати їх або ж зняти готівкою. Подавати додаткові повідомлення про отримання ФОП декретних не потрібно, оскільки ФОП не є страхувальником, а отримує кошти безпосередньо від ПФУ.
Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.