Оператори ринку бояться підвищувати ціни, а мертвий сезон врятує гаманці водіїв
Пальне мало б подорожчати на кілька гривень з Нового року через підвищення акцизів, але цього не станеться — такий несподіваний прогноз дав Леонід Косянчук, президент Асоціації операторів ринку нафтопродуктів та гендиректор мережі SunOil. Експерт розповів, чому преміальні АЗС роздають знижки по 5-6 гривень, коли дискаунтери продають дизель на 8-9 гривень дешевше, і що насправді врятує український паливний ринок від колапсу цієї зими.
Водії звикли до стрибків цін на заправках, але цього разу ситуація інша. Грудень, січень і лютий — мертвий сезон для АЗС, коли споживання різко падає, а оператори ринку більше бояться втратити клієнтів, ніж не компенсувати зростання акцизів. Леонід Косянчук пояснив, чому навіть логістичні проблеми на кордоні та мобілізація далекобійників не "зламають" ринок.
“Прогнозувати ціни зараз — невдячна справа. Можу сказати лише про передумови. По-перше, ми самі собі перекрили постачання з Болгарії, Румунії та Молдови. Це зробили преміальні мережі, які і є основними імпортерами. Вони заблокували цей канал, посилаючись на російське походження дизельного пального звідти. Гарна новина — цей напрямок розблокували. Погана — залишилися проблеми з логістикою. Багатьох водіїв мобілізували, машини стоять без водіїв. А ті, хто їздить, не дуже хочуть їхати через затримки на кордоні”, - каже Леонід Косянчук.
Але ціни стабілізувалися. Якщо зважати на знижки, які дають преміальні мережі — аж до 5-6 гривень на літрі, — то запас у них серйозний. Різниця між гуртовими та роздрібними цінами велика. Сьогодні дизельне пальне можна купити в дискаунтерах на 8-9 гривень дешевше, ніж у преміальних мереж. Є запас "міцності".
“Є важливий показник — витрати на літр проданого пального. У чисельнику — умовно постійні витрати на утримання АЗС, у знаменнику — кількість літрів. Це дуже впливає на економіку продажів. Витрати АЗС на обробку одного літру збільшуються, якщо зменшується кількість проданих літрів. Тому я не впевнений, що з Нового року, навіть при збільшенні акцизів, підвищуватимуть ціни. Якщо і будуть коливання, то незначні — копійки на літрі, а не гривні. Підстав для підвищення цін майже немає, а якщо підвищити — зменшиться кількість продажів, що негативно вплине на економіку”, - каже Леонід Косянчук.
На думку експерта, оператори не гратимуться з цінами через страх втратити клієнтів. Поточні ціни збережуться — на дизель, автогаз і 95-й бензин. Плюс-мінус можуть бути коливання через волатильність зовнішнього ринку, але не такі значні, про які варто говорити сьогодні. Все залежатиме від споживання в Європі та світової тенденції. Знаємо ж, що з приходом Трампа все дуже волатильно і неспокійно.
“Я не бачу паливної кризи в Україні. Ринок сам себе витягне, якщо держава не втручатиметься в ці процеси. Так само як він витягнув себе у 2022 році. Пам'ятаєте, у квітні-травні 2022-го вже були такі ціни, як сьогодні. Зараз 95-й бензин коштує 58 гривень 37 копійок, дизпальне — 58 гривень 38 копійок, автогаз — 35 гривень 05 копійок за даними Мінфіну. Таке й збережеться до кінця року”, - каже Леонід Косянчук.
Хоча насправді введення додаткових акцизів з Нового року створює передумови для подорожчання на дві гривні мінімум. Але оператори, на думку експерта, цього не зроблять. У січні-лютому точно не підійматимуть.
Як повідомляв Інформатор, в Україні в листопаді 2025 року сумарний імпорт дизпального, бензину та автогазу сягнув 946 000 т – рекордного показника за останні 16 місяців. Зростання обсягів пов’язують із підвищеним споживанням пального генераторами через дефіцит електроенергії та відновленням постачань із румунських портів, йдеться в аналітичному випуску «НафтоРинку» Daily fuels&LPG.