Американські санкції проти Лукойлу й Роснафти запрацювали: експерт дав страшний прогноз щодо дизелю в Україні

В ЄС дизель дорожчає через дефіцит

Автомобілі Фото: Інформатор
Автомобілі Фото: Інформатор

21 листопада, набувають чинності санкції США щодо «Лукойлу» й «Роснафти». Цей та інші фактори можуть призвести до істотного подорожчання дизельного палива і навіть його дефіциту в Україні. Про це пише директор Консалтингової групи А-95, експерт з енергетики Сергій Куюн.

«Відверто буде питання з забезпеченням нафтопродуктами в осінньо-зимовий період. У червні нам остаточно поховали Кременчуцький НПЗ, ми встояли, ніхто не помітив, бо маємо розгалужену систему імпорту. Але зараз ми почали своїми руками її рубати. 25% – це не жарти. Без подробиць, але нам нема чим замістити такий обсяг, хто б там що не казав». Так я писав наприкінці вересня напередодні запровадження з 1 жовтня бачу на постачання дизпального з румунського порту Констанца. Все так і вийшло. В жовтні в країну імпортували на 15% (понад 90 тис. т) менше, ніж рік тому. В окремі дні власники АЗС казали мені: сьогодні ми не змогли купити пальне. Але навіть я не міг уявити, який насправді замєс відбудеться в жовтні і триватиме досі. Пристібайтеся!”, - пише Сергій Куюн.

Експерт називає такі тривожні фактори:

  1. Через диверсію на угорському НПЗ MOL цей концерн до мінімум скоротив постачання в Україну.
  2. Весь жовтень на ремонті простояв литовський НПЗ «Орлен Летува».
  3. Через погодні умови ускладнилося постачання водою.
  4. Внутрішнього виробництва дизелю в Україні як не було, так і нема.

“Жовтень якось проїхали, а що в листопаді? Як то кажуть, як дурному женитись… Дуже «вчасно» подіяли антиросійські санкції. В Сербії зупинився НПЗ «Газпрому». Це автоматично натиснуло на ту ж Констанцу, звідки пальне попрямувало Дунаєм гасити «дизельну» пожежу – потребу оцінюють у 200 тис. т на місяць. (Для порівняння, ми забирали звідти 120-150 тис. т). Тепер українським трейдерам доводиться штовхатися ліктями з сербами, які разом з обсягами ще й забрали всі малі баржі, які залишились без роботи після нашого дивного демаршу. З іншого боку долучився до вирішення сербської проблеми й MOL, який не тільки скоротив постачання в Україну, а й підгрібає чималі обсяги в польського «Орлену» –нашого найбільшого постачальника”, - пише Сергій Куюн.

Санкції США і українські дрони

21 листопада, набувають чинності санкції США щодо «Лукойлу» й «Роснафти». Під питанням робота заводів в Болгарії і Румунії. Першим США начебто дали відтермінування, а от з Румунією складніше. «Лукойл» тримає 25% ринку Молдови і чималу мережу АЗС в самій Румунії. Якщо його румунський завод зупиниться, на ринок вийде ще споживач (читай наш конкурент) величезних обсягів продукту.

Через влучні удари українськими дронами по російським НПЗ ті скоротили виробництво, а відповідно й експорт. Бувають і такі санкції. Також європейці припинили імпорт індійського пального. Трейдери скаржаться на обмеженість пропозиції на ринку.

Ціни ростуть в ЄС і в Україні

В перерахунку на гривні, починаючи з жовтня ціна на дизпальне в Європі зросла на піку на 6 грн/л. Аналогічно зросли оптові ціни на українському внутрішньому ринку. На українських АЗС ціна своєю чергою зросла в середньому трохи більше, ніж на 2 грн/л. Експерт вважає, що потенціал росту на 2-3 грн/л точно ще є.

Ціни на пальне у мережевих АЗС України

Image Оновлено станом на 21.11.2025
А95+
А95
ДП
ГАЗ
KLO
60.99
59.59
61.79
34.2
SOCAR
63.56
60.85
60.7
34.41
WOG
64.99
61.99
61.99
35.98
БРСМ-Нафта
-
54.1
54.01
33.08
ОККО
64.99
61.99
61.99
36.49
Укрнафта
58.99
58.99
58.99
34.39

“Але основні тривоги наразі пов’язані не з ціною, а саме із забезпеченням пальним. Схоже, самий час згадати досвід 2022 року. Нагадаю, тоді найглибшу паливну кризу вдалося подолати завдяки максимальній лібералізації ринку і пріоритетності цих вантажів”, - зазначає Сергій Куюн.

Для того, щоб уникнути дефіциту, експерт радить наступне:

  • Необхідно максимально полегшити перетин кордону бензовозами, тому що стоять вони дуже довго. («Зелені» коридори вже давно не працюють, якщо що). За цей час польські ORLEN та UNIMOT побудували біля кордону потужні термінали, звідки можна швидко забирати машинами. Головне дати їм швидко долати кордон.
  • Потребує окремої уваги «Укрзалізниці». Останнім часом все частіше долітають розмови про труднощі на польському кордоні. Джерела кажуть, що «залізному» перевізнику, як мінімум, не завадило би перекинути туди додаткових працівників, а також розблокувати декілька законсервованих гілок, які б значно пришвидшили проходження цистерн.

“Загалом, кому треба, всі в курсі, займаються. Гарно, що до, а не після. Перестрахуватись ніколи не завадить, тим більше що ворог продовжує системні атаки по енергетичним об’єктам, включно з паливними”, - пише Сергій Куюн.

Як повідомляв Інформатор, у жовтні Міністерство фінансів США через Управління з контролю за іноземними активами (OFAC) оголосило новий пакет санкцій проти Росії. Обмеження спрямовані на два найбільші нафтові концерни — «Роснєфть» і «Лукойл», а також десятки їхніх дочірніх структур, що займаються видобутком, переробкою та продажем нафти й газу на території РФ. Як зазначили у відомстві, мета санкцій — скоротити прибутки Кремля, які використовуються для фінансування війни проти України, і змусити Москву сісти за стіл реальних переговорів.

Читайте нас у Facebook

Image
Оперативні новини: Україна, світ, війна. Підпишись 👇
Головна Актуально Україна на часі Youtube
Інформатор у
телефоні 👉
Завантажити