В ЄС дизель дорожчає через дефіцит
21 листопада, набувають чинності санкції США щодо «Лукойлу» й «Роснафти». Цей та інші фактори можуть призвести до істотного подорожчання дизельного палива і навіть його дефіциту в Україні. Про це пише директор Консалтингової групи А-95, експерт з енергетики Сергій Куюн.
«Відверто буде питання з забезпеченням нафтопродуктами в осінньо-зимовий період. У червні нам остаточно поховали Кременчуцький НПЗ, ми встояли, ніхто не помітив, бо маємо розгалужену систему імпорту. Але зараз ми почали своїми руками її рубати. 25% – це не жарти. Без подробиць, але нам нема чим замістити такий обсяг, хто б там що не казав». Так я писав наприкінці вересня напередодні запровадження з 1 жовтня бачу на постачання дизпального з румунського порту Констанца. Все так і вийшло. В жовтні в країну імпортували на 15% (понад 90 тис. т) менше, ніж рік тому. В окремі дні власники АЗС казали мені: сьогодні ми не змогли купити пальне. Але навіть я не міг уявити, який насправді замєс відбудеться в жовтні і триватиме досі. Пристібайтеся!”, - пише Сергій Куюн.
Експерт називає такі тривожні фактори:
“Жовтень якось проїхали, а що в листопаді? Як то кажуть, як дурному женитись… Дуже «вчасно» подіяли антиросійські санкції. В Сербії зупинився НПЗ «Газпрому». Це автоматично натиснуло на ту ж Констанцу, звідки пальне попрямувало Дунаєм гасити «дизельну» пожежу – потребу оцінюють у 200 тис. т на місяць. (Для порівняння, ми забирали звідти 120-150 тис. т). Тепер українським трейдерам доводиться штовхатися ліктями з сербами, які разом з обсягами ще й забрали всі малі баржі, які залишились без роботи після нашого дивного демаршу. З іншого боку долучився до вирішення сербської проблеми й MOL, який не тільки скоротив постачання в Україну, а й підгрібає чималі обсяги в польського «Орлену» –нашого найбільшого постачальника”, - пише Сергій Куюн.
21 листопада, набувають чинності санкції США щодо «Лукойлу» й «Роснафти». Під питанням робота заводів в Болгарії і Румунії. Першим США начебто дали відтермінування, а от з Румунією складніше. «Лукойл» тримає 25% ринку Молдови і чималу мережу АЗС в самій Румунії. Якщо його румунський завод зупиниться, на ринок вийде ще споживач (читай наш конкурент) величезних обсягів продукту.
Через влучні удари українськими дронами по російським НПЗ ті скоротили виробництво, а відповідно й експорт. Бувають і такі санкції. Також європейці припинили імпорт індійського пального. Трейдери скаржаться на обмеженість пропозиції на ринку.
В перерахунку на гривні, починаючи з жовтня ціна на дизпальне в Європі зросла на піку на 6 грн/л. Аналогічно зросли оптові ціни на українському внутрішньому ринку. На українських АЗС ціна своєю чергою зросла в середньому трохи більше, ніж на 2 грн/л. Експерт вважає, що потенціал росту на 2-3 грн/л точно ще є.
“Але основні тривоги наразі пов’язані не з ціною, а саме із забезпеченням пальним. Схоже, самий час згадати досвід 2022 року. Нагадаю, тоді найглибшу паливну кризу вдалося подолати завдяки максимальній лібералізації ринку і пріоритетності цих вантажів”, - зазначає Сергій Куюн.
Для того, щоб уникнути дефіциту, експерт радить наступне:
“Загалом, кому треба, всі в курсі, займаються. Гарно, що до, а не після. Перестрахуватись ніколи не завадить, тим більше що ворог продовжує системні атаки по енергетичним об’єктам, включно з паливними”, - пише Сергій Куюн.
Як повідомляв Інформатор, у жовтні Міністерство фінансів США через Управління з контролю за іноземними активами (OFAC) оголосило новий пакет санкцій проти Росії. Обмеження спрямовані на два найбільші нафтові концерни — «Роснєфть» і «Лукойл», а також десятки їхніх дочірніх структур, що займаються видобутком, переробкою та продажем нафти й газу на території РФ. Як зазначили у відомстві, мета санкцій — скоротити прибутки Кремля, які використовуються для фінансування війни проти України, і змусити Москву сісти за стіл реальних переговорів.