Закритися 1 березня чи натрапити на штраф: як Мінфін поставив АЗС перед складним вибором

Повністю перейти з 1 березня 2025 року на видачу касових чеків нового зразка відповідно до закону, не зможе жодна автозаправна станція через нереальні терміни впровадження нововведень

Чеки на АЗС
Чеки на АЗС

Згідно з наказом Міністерства фінансів України №601 від 22.11.2024 р., з 1 березня 2025 р. в Україні запроваджується нова форма фіскальних чеків. Зокрема ці чеки мають містити QR-код для оперативного переходу на сайт Податкової служби з метою перевірки справжності операції. Проблема в тому, що виконати ці вимоги мережі не встигають. А за невиконання передбачені високі штрафи. Раніше народний депутат Ніна Южаніна закликала Мінфін відтерменувати введення норми. Міністерство фінансів 27 лютого оприлюднило заяву, згідно з якою там не вбачають жодних проблем. Виникає питання: чи не закриються всі українські АЗС 1 березня. 

“Мінфін ще у 2023 році розпочав процес обговорення змін до форм та змісту розрахункових документів з громадськістю та бізнесом, в тому числі з виробниками касової техніки. Такий діалог був необхідний для підготовки проєкту наказу Міністерства фінансів України щодо внесення змін а також з метою надання достатньої кількості часу для підготовки та адаптації бізнесу до реалізації нових вимог. 11 січня 2025 року набув чинності наказ Міністерства фінансів України від 22 листопада 2024 року № 601 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13» та дві редакції змін до нього (накази у № 632 та № 674). Зазначеними наказами, зокрема, було продовжено перехідний період до 1 березня 2025 року, адже попередньою датою, з якої мали застосовуватися нові вимоги до форми та змісту розрахункових документів, було визначено 1 січня 2025 року. Тобто Мінфін пішов на зустріч бізнесу та відтермінував запровадження нових форм розрахункових документів на два місяці для надання можливості суб’єктам господарювання здійснити заходи щодо налаштування роботи реєстраторів розрахункових операцій та програмних реєстраторів розрахункових операцій”, - йдеться в заяві Мінфіну

“Жодних принципово нових інструментів, які б сприяли прозорості торгівлі й запобіганню порушень касової дисципліни, виявити у нововведеннях не вдалося. Мережі АЗС не знають, що робити, адже терміни впровадження нереальні. За невідповідність чеків – штраф обсягом 150% вартості проданого пального”, - пише директор консалтингової групи А-95 Сергій Куюн.

Ще торік у грудні першою тривогу почала бити народна депутатка Ніна Южаніна.

«Можливість видавати фіскальний чек до 1 січня 2025 року за старою формою було передбачено ще в оприлюдненому для обговорення в кінці 2023 року проєкті наказу Мінфіну про внесення змін до фіскальних чеків. Тобто на перехід на нові форми чеків давався майже рік. Цього часу вистачило б і виробникам РРО/розробникам ПРРО, і бізнесу на впровадження нових форм чеків. Мінфін «з’їв» цей рік, затягуючи прийняття наказу, але дату в наказі не змінив і всіх підставив під штрафи. Це звичайна некомпетентність чи зроблено навмисно?» – написала пані Южаніна на своєму телеграм-каналі.

А вже у січні й лютому прозвучали її заклики до Мінфіну відтермінувати нововведення мінімум на півроку. Нереальність впровадження нових чеків у встановлені терміни ставала все очевиднішою у зв’язку з тим, що на виконання наказу №601 Нацбанк, Мінфін і ДПС мали затвердити протокол передачі інформації від РРО до ДПС. Його потребують оператори розрахунково-касових систем для оновлення касових апаратів. Цей протокол було оприлюднено 19 лютого 2025 р. – за 10 днів до кінцевого терміну.

Чому не вистачило часу на переналаштування РРО

Є два типи РРО: програмний і звичайний, який передбачає використання класичного касового апарату.

«Якщо для програмного РРО необхідний лише час на доопрацювання програмного забезпечення, то для звичайного РРО необхідний час не тільки на доопрацювання внутрішнього програмного забезпечення РРО, а й на процедури внесення до Держреєстру РРО і на перепрограмування РРО, що встановлені у суб’єктів господарювання», – каже Ніна Южаніна.

Особливість у тому, що на АЗС дозволено використовувати винятково традиційні (апаратні) РРО. Процедура внесення їх у реєстр – головна проблема, яка робить виконання наказу №601 нереальним. Бо, як зазначає Южаніна, на це може знадобитися два місяці.

Як це виглядає? Після доопрацювання програмного забезпечення оператори розрахунково-касових систем мають подати зразки РРО для отримання висновку від НБУ. Ці питання розглядає ДМЕК – Державна міжвідомча експертна комісія, яка вносить касові апарати у державний реєстр РРО, після чого робота системи повністю відповідатиме закону і до неї не може бути претензій з боку Державної податкової служби.

Чи будуть штрафувати АЗС

Оператори систем РРО аргументовано стверджують, що часу треба ще більше, адже після внесення у реєстр необхідно ще фізично інсталювати нову систему у касові апарати.

«Це має бути окрема машина, спеціаліст, який фізично зможе обслужити не більше 2-3 об’єктів за день. Є такі, де власник дозволяє працювати лише вночі, щоб не зупиняти станцію і не втрачати реалізацію», – розповідає власник однієї з компаній, що спеціалізується на розрахунково-касових системах для АЗС.

З його слів, проблема ускладнюється браком персоналу, який було мобілізовано до лав Сил оборони. Наразі в індустрії АЗС працює три найбільших оператори РРО: «НД Датекс» (обслуговує понад 3 000 АЗС, зокрема UPG, AMIC, KLO, Chipo, «Автотранс»), M-POS (до 1 000 АЗС; «Укрнафта», Shell, Socar тощо) й «Резонанс» (WOG). ОККО має власну розробку. 

Що в цій ситуації роблять мережі АЗС?

Наразі зусилля зосереджено на тому, щоб фізично надрукувати чеки, які відповідатимуть новим вимогам:

  • «Ми будемо готові на 1 березня, клієнти отримають все, що має бути. Чи будуть питання з боку податківців? А коли їх не було?» – каже директор однієї з РРО-компаній.
  • «Без внесення у реєстр РРО всі ті маніпуляції не матимуть аніякої легітимності, це незаконно, адже йдеться про втручання у модуль фіскальної пам’яті. Ми радимо клієнтам рухатись законним шляхом, працювати на чинних системах, чекаємо на ДМЕК, а паралельно обкладаємось паперами, щоб у разі претензій податкової довести в суді неможливість виконання наказу», – розповів інший оператор РРО для АЗС.
  • «Поспілкувались із податковою, начебто ставляться із розумінням, обіцяли не штрафувати», – ділиться топменеджер національної мережі АЗС.
  • «Ми боїмося того, що прийдуть саме до нас. До великих гравців податківці можуть і не сунутись, бо ті можуть відповісти», – пояснює власник невеликої регіональної мережі. 

Що могла би та що має зробити влада?

“Відтермінувати запровадження нових чеків, тим більше що немає ніякої загрози звітності. Але за даними учасників ринку, профільна заступниця міністра фінансів Світлана Воробей начебто категорично відмовилась це робити. Отже, навряд чи 1 березня хтось із мереж зупиниться. Задачу надрукувати нові чеки, швидше за все, виконати встигнуть, хоча й тут є питання щодо окремих операторів РРО. Чи будуть чіплятися до бізнесу податківці? На жаль, цього виключити не можна. Та найдивніше наразі те, що галузь мовчить. Ані заяви окремих гравців, ані профільної асоціації. Адже факап влади у запровадженні нових чеків очевидний. Складається враження, що в когось усе дуже добре. Штраф у 150% може швидко це змінити”, - дивується сергій Куюн.

Більш радикально налаштовані окремі оператори розрахунково-касових систем.

«Ми будемо звертатись до Державного бюро розслідувань, бо вважаємо, що у діях чиновників Міністерства фінансів є ознаки лобіювання інтересів окремих учасників ринку РРО, а також свідоме нанесення збитків бізнесу через власну недбалість », – повідомив представник бізнесу РРО.

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube