Опитування проводила «Освіторія» серед 9 тисяч учасників
У багатьох школах з батьків продовжують збирати на штори \ парти \ фікуси і подарунки вчителям; тема буллінг як ніколи актуальна - новинні зведення рясніють повідомленнями про бійки, побиття і дитячі самогубства; секс-просвіти немає, а якщо і є - вона вводить вчителів в фарбу і змушує їх судорожно придумувати евфемізми для геніталій і вуалювати то саме слово, яке не можна називати. Проблем в питанні освіти дійсно безліч, саме тому Міністерство освіти і науки пішло на рішучий крок і ... запропонувало ввести обов'язкове викладання «Християнськоїетики» у 5-6-х класах.
У МОН запевняють, що введення такого предмета буде сприяти «подальшому викладанню курсів морально-духовного спрямування та належному вихованню учнів». Таким чином ми маємо викладацький склад 45+,відсутність сучасного обладнання, відсутність сексуальної освіти, а також фінансової і політичної грамотності, а тепер ще й релігійне підґрунтя в навчанні. Все це може подарувати сучасним дітям прекрасну можливість бути скутими і зашореними, боятися і табуювати те, що незрозуміло, а також абсолютно не мати вибору в питанні релігії в силу своєї необізнаності.
Нагадаємо, Міністерство освіти і науки запустило громадське обговорення проекту типової освітньої програми для 5-9 класів. Детально про нововведення можна прочитати тут.У тому числі до переліку шкільних предметів пропонують ввести курси морального спрямування, такі як «Основи християнської етики» та «Біблійна історія та християнська етика». Вони можуть стати не просто факультативами, а повноцінними дисциплінами, які будуть виносити в табель. Відзначимо, що програма пройшла громадське обговорення, але його результати ще не оголосили.
Як заявили релігійні організації, пункт про введення курсів морального спрямування - особиста пропозиція міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета. Якщо проект «Типової освітньої програми» затвердять, по ній почнуть вчитися з вересня 2022 року.
«Освіторія» провела опитування на своїй сторінці у Facebook, щоб зрозуміти ставлення батьків до викладання «Основ християнської етики» в школі. Пост отримав майже 12 000 коментарів. Проголосували 9 006 читачів. Переважна більшість схвально ставиться до ідеї введення нових обов'язкових предметів. Ми нагадуємо, що вибірка не є репрезентативною і базується лише на аудиторії однієї конкретної групи.
Проблема в тому, що багато батьків пояснюють свій вибір тим, що предмет під назвою «християнська етика» не має на увазі релігійної спрямованості, а покликаний виховати в дітях емпатію і визначити їх моральний вектор.
В такому випадку виникає питання, чому б не ввести для цього предмет без перекосу в сторону якоїсь певної релігії? Або не назвати предмет «теологія» і розповідати про ідеології в розрізі не тільки християнства, але і буддизму, ісламу або може навіть растафаріанства. (Впевнені, що літаючий макаронний монстр був би відмінним моральним орієнтиром для школярів).
Проте вже опублікований перелік предметів і літератури,рекомендованих для навчання. І всі вони підозріло містять в своєму найменуванні відсилання саме до релігії, а не етики: «Біблійні історії» або «Школа подружнього життя». Останнє, до речі, особливо цікаво. У групі школи подружнього життя сказано, що курс розбирає такі питання, як насильство в сім'ї, конфлікти, потреби чоловіка та жінки, сімейний бюджет і планування вагітності. Саму книгу в онлайн-варіанті знайти практично неможливо. За словами людей, яким довелося її прочитати, курс в принципі не розглядає розлучення як один з виходів і навчає «терпінню», не розглядає секс в будь-якому контексті, крім планування вагітності, і нічого не згадує про принцип згоди партнерів.
Питання щодо впровадження даного предмета, як обов'язкового, взагалі не повинен був підніматися. Просто нагадаємо, в статті 35 Конституції України сказано, що «Церква і релігійні організації в Україні відокремлені від держави, а школа - від церкви». Також не варто списувати з рахунків дітей інших конфесій, чиїм релігійним переконанням суперечить відвідування подібних курсів.
Більш того, крім терпіння і задоволення потреб партнера, дітей варто навчати того, як захистити себе в фізичному, фінансовому та правовому полі, куди звертатися за допомогою, як говорити «ні» і відстоювати свою думку, як вивчати себе і процеси в своєму організмі. Діти повинні отримувати практичні знання, які знадобляться їм у дорослому житті, вчитися толерантності і розуміти різноманітність. І все це повинно йти з сім'ї, адже виховна функція лягає на маму і тата, а не на вчителя і пастиря.
І замість висновків. Змусити дітей проти їх волі вивчати християнську етику в школах, значить суперечити самій християнській вірі, так вважає священнослужитель Юстин Бойко. Якщо таку позицію озвучують навіть представники церкви, чому цього не розуміють в Міністерстві освіти?
Раніше ми розповідали про те, як шкільні підручники вчать дітей принципом «самі винні» .
Маргарита Турчак