Укрпошта витратить 65 млн грн на розсилку SMS українцям: для чого це потрібно

Держкомпанія планує витратити до 65,7 млн грн на розсилку SMS-повідомлень на мобільні телефони громадян та на повідомлення у Viber

Укрпошта витратить 65 млн грн на розсилку SMS українцям: для чого це потрібно
При цьому у суспільстві обурюються таким видаткам і вважають, що краще спрямувати гроші на ЗСУ.

Укрпошта шукає постачальника послуг для надсилання українцям повідомлень на телефони. При цьому громадськість вже збурилася та вважає, що ці кошти краще відправити на допомогу фронту. На ситуацію навіть відреагував керівник Укрпошти Ігор Смілянський, а Інформатор розповість, наскільки ці витрати доцільні та відповідають ринком цінам.

31 жовтня 2023 року у системі держзакупівель ProZorro державне АТ «Укрпошта» оголосило про закупівлю послуг з доставлення SMS. На це готові витратити до 65 млн 718 тис. 840 грн. Оскільки у тендері грає роль кінцева цінова пропозиція тих, хто готовий надати ці послуги, то вартість цих послуг може виявитися дешевшою. Згідно з умовами тендеру, за ці кошти профільні компанії з розсилання повідомлень повинні будуть доставити 60 мільйонів SMS-повідомлень та 90 мільйонів повідомлень у Viber. Повідомлення мають доставляти по всій території України крім тимчасово окупованих населених пунктів. Планується, що договір діятиме до кінця 2024 року – тобто приблизно протягом 1 року. Однак невідомо, чи покриє цей договір всі потреби "Укрпошти" в інформуванні громадян на рік.

При цьому «Укрпошта» заплатить за фактичну кількість надісланих повідомлень. Якщо їх буде менше, ніж у цій закупівлі – то і заплатять менше. Також вартість робіт може змінитися у разі змінення курсу євро на понад 5% по відношення до базового курсу (це впливає на оплату послуг у «Вайбері» за місяць). За ці послуги поштовий оператор буде розраховуватися щомісяця, наскільки це вбачається з проєкту договору. У своїх повідомленнях «Укрпошта» буде інформувати про те, на яке відділення прямує посилка (+ адреса і час роботи) та надаватиме посилання для її трекінгу. Вірогідно, інформуватимуть і про те, що посилка доставлена на відділення.

Чи виправдана така вартість послуг?

Ми подивилися, скільки такі послуги коштують в інтернеті. Наприклад, на одному з сайтів відправлення подібних SMS на мобільні номери з власної бази коштує 0,64 грн/повідомлення, у Viber – 0,36 грн/повідомлення. Тобто при тих об’ємах, які хочуть в «Укрпошті», у цієї компанії подібні послуги коштують 70,8 млн грн – дорожче ніж те, як планує національний поштовик. У «Київстарі» розсилка SMS-повідомлень коштувала б по 0,62 грн за кожне SMS. В «Укрпошти», грубо кажучи, в середньому доставлення повідомлення коштуватиме майже 0,44 грн (з урахуванням того, що 60% повідомлень надійдуть через дешевший Viber).

Для порівняння. У червні 2023 року «Нафтогаз України» уклав угоду на розсилання SMS-повідомлень та повідомлень у Viber з приватною компанією. У них ці послуги коштують 0,30 грн/повідомлення у Viber (дещо інші ціні при доставці повідомлень на Viber в інші країни) та 0,62 грн/SMS-повідомлення на мобільний номер по Україні. За цими тарифами «Укрпошта» заплатила би за необхідні їй послуги 64 млн 454 тис. грн – тобто приблизно стільки ж, скільки й заклала у свій тендер. У квітні 2023 року Київська обласна енергопостачальна компанія уклала угоду на інформування через SMS своїх клієнтів. За угодою ці послуги оцінили у 0,31 грн/повідомлення у Viber та 0,62 грн/SMS-повідомлення на мобільні оператори України. Тому можна сказати, що «Укрпошта» орієнтується на середні ринкові ціни на послуги з інформування.

Раніше у квітні 2023 року «Укрпошта» уклала договір на доставлення SMS-повідомлень та повідомлень у Viber на 28,64 млн грн та на 1,57 млн грн до кінця 2023 року з ТОВ «Етернал Груп». За іншим тогорічним договором з цією ж компанією, який діяв у цьому році, «Укрпошта» заплатила цій компанії 12 млн 493 тис. 766 грн. Тобто на 2024 рік інформування клієнтів через SMS та Viber буде дорожчим.

Що про це сказав керівник «Укрпошти» Смілянський

Генеральний директор «Укрпошти» Ігор Смілянський гримнув постом у соцмережах, де виправдовує таку закупівлю. Вочевидь, за кілька днів вже довелося почути чимало критики щодо доцільності використання коштів. На його думку, SMS та повідомлення у Viber – необхідність, щоб зробити сервіс «Укрпошти» зручним для клієнтів та конкурувати з приватними компаніями:

«Більшість з Вас отримує посилки та листи нами чи нашими конкурентами чи замовляє на Розетці, наприклад, і отримує смс / вайбер-повідомлення, що вже час забирати посилку. Так от, активісти пропонують нам відмовитися від таких смс і розраховувати, що Ви будете самі все відслідковувати або просто заходити по дорозі в наші відділення та питати в стилі «а вже приїхало?». Звісно, таку норму ці самі активісти пропонують застосувати лише до Укрпошти і, звісно, це допоможе ЗСУ. І, я так розумію, допоможе нашим конкурентам швидше забрати у нас обсяги бізнесу», - пише Ігор Смілянський.

При цьому керівник державної компанії наголошує, що щороку «Укрпошта» має понад 100 млн відправлень. І саме для цього потрібно 90 млн SMS та 65 млн повідомлень у Viber – щоб інформувати про ці відправлення. А потім Смілянський вирішив пройтися по антикорупційних активістах, які вважають подібні видатки недоречними.

Допис Ігоря Смілянського про SMS
Допис Ігоря Смілянського про SMS

 

"А окремо хочу зауважити для деяких антикор активістів. Якщо частину грантів, яку Ви отримуєте, спрямувати на ЗСУ точно буде краще. Коли одна українська компанія купує у іншої української компанії, це означає, що створюються робочі місця, зростає економіка і платяться податки в той самий бюджет, з якого фінансуються ЗСУ. Своїми атаками на всіх і на все, ви привели до того, що багато компаній просто припинили закупівлі, бо їх керівники, на відміну від мене, не хочуть відповідати Вам і думають, що хай та труба прорве і лише тоді будемо лагодити, ніж отримати купу хейту у ЗМІ. Чи це допомагає ЗСУ? Ні. Не всі можуть купувати дрони. Не всі можуть спрямовувати кошти на зброю. І ці кошти просто завмерли і знизили бізнес активність в країні. Шах і мат. Щоб Вам було не сумно далі слідкувати за нашими тендерами, пропоную наступні теми:

  • А чи може Укрпошта працювати без палива?
  • А можна не купувати коробки для посилок?
  • А можна не купувати компʼютери і, поки триває війна, працювати на папірцях?
  • Чи треба купувати генератори та паливо для них на зиму чи обійтися?
  • А можна не друкувати ярлик на посилці і робити це, як у 1980, олівцем?

Я впевнений, у Вас ще багато гарний ідей. Працюйте далі, бо, звісно, падіння економіки – не так важливо, як лайки, перегляди і збільшення грантів «на розвиток антикорупційних активістів", - пише керівник "Укрпошти". Наприкінці менеджер жартома дорікнув, що антикорупційні активісти, як і таксисти, знають, як змінити країну на краще, але не мають на це часу

Отже, на нинішньому етапі повернення у 20 століття з походами на відділення пошти, щоб дізнатися, чи не надійшла посилка, виглядають не найкращою ідеєю. А в умовах війни багато відправлень мають бути отримані якомога швидше. Чим скоріше отримувач дізнається про них — тим бистріше він і зможе забрати адресований йому пакунок чи лист. Хоча, звісно, можна погодитися з думками критиків, що для армії кошти були б необхідніші. А що думаєте ви? 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube