Лижний експрес: як «Укрзалізниця» допомагає розкривати туристичний потенціал України

Розповідаємо, як дістатися і чим зайнятися на популярному карпатському курорті

Лижний експрес: як «Укрзалізниця» допомагає розкривати туристичний потенціал України

У 2020-му році через карантин двері багатьох країн виявилися зачиненими для туристів. Особливої актуальності в таких умовах набули подорожі Україною. Оскільки внутрішній туризм відіграє величезну роль у виживанні українських курортів, особливо тих, які розташовані біля європейських кордонів, «Укрзалізниця» запустила швидкий поїзд Інтерсіті + за новим маршрутом - з Києва до Карпат, до селища Славсько.

Інформатор відправився в тур на цьому поїзді, щоб подивитися, що пропонують туристам в Карпатах зараз, і як держава планує розвивати ці території.

Як з'явився «Лижний експрес»

Відстань від Києва до Славського (селище міського типу у Львівській області, біля гір Тростян та Погар) - 682 кілометри. Туди можна дістатися двома способами: на машині приблизно за 8 годин 30 хвилин, якщо пощастить, і на звичайних поїздах - витративши на це до 13 годин.

В околицях Славського знаходиться найстаріший гірськолижний курорт в Україні - гора Тростян, траси якої мають сертифікацію Міжнародної Федерації лижного спорту.

Цей популярний курорт не мав нормального сполучення з Києвом - дістатися сюди можна було, але час прибуття потягу був незручним, а зупинки - короткими. Така ситуація не влаштовувала туристів і активістів регіону, і вони звернулися до «Укрзалізниці» з проханням вирішити транспортну проблему. Керівництво «Укрзалізниці» відреагувало миттєво. Через півтора місяці потяг був запущений.

Состав, який отримав назву «Лижний експрес», доїжджає з Києва до Славського за 7 годин 21 хвилину. Раніше це було абсолютно неможливо: застаріла інфраструктура, шляхи і контактна мережа, серйозно обмежували можливості швидких поїздів типу Інтерсіті, і не дозволяли домогтися такої швидкості пересування.

Під час робіт із запуску Інтерсіті до Карпат, Львівській залізниці довелося серйозно попрацювати над оновленням інфраструктури залізниці там, де це було можливо. Проведені ремонти дозволили домогтися середньої швидкості руху поїзда в районі 100 км/год, а на деяких ділянках стан полотна дороги дає можливість розвивати швидкість у 160 км/год.

Куди йде «Лижний експрес»: коротка історія Славського

«Лижний експрес» відправляється щодня з Києва о 5.59 ранку. По дорозі поїзд зупиняється у Львові, і декількох невеликих містечках - Коростені, Підзамче, в тому числі курортних карпатських селищах Стрию та Сколе. Кінцева точка швидкого поїзда Інтерсіті + - селище Славсько, куди експрес приїжджає о 13.20.

Історія селища бере свій початок у 1887 році, коли зі Львова до Мукачева проклали залізницю, що привернуло до Сколівського регіону безліч інвестицій. Зокрема, в цей період починають будувати свою імперію брати-барони Гредлі, які заснували в карпатських лісах масштабний промисловий бізнес з експорту деревини. Паралельно з цим брати починають створювати в регіоні лікувальні комплекси і курорти. Локація стає популярною у тодішньої австрійської еліти, і туристів в регіоні вистачає з надлишком.

Гірськолижна ж історія Славського починається у 20-30 роках ХХ століття, коли на горі Погар будують перший трамплін і підйомник на кінній тязі. Потім, вже у 60-80 роках, в Славському будують нові траси і підйомники, завдяки чому селище перетворюється в центр гірськолижного спорту Радянського союзу, на базах якого тренуються і навчаються майбутні чемпіони національних і міжнародних змагань. Траси гори Тростян тоді ж отримують ліцензію FIS, завдяки чому до цього дня залишаються улюбленими у лижників. Місцеві жителі кажуть, що туристи, які приїжджають кататися до Славського, вважають місцеві гори більш складними і цікавими, ніж будь-які траси в Буковелі.

Чим можна зайнятися в Славському, крім катання на лижах

У селищі Славсько живе приблизно 1 200 чоловік. При цьому, на території громади розташовано близько 500 садиб та готелів, кожна з яких може запропонувати різноманітні варіанти розміщення і сервісу. Туристи, які зупиняються в Славському, можуть легко дістатися до найближчих туристичних об'єктів в окрузі (наприклад, замка Гределю і водоспаду Кам'янка в Сколе або козячої ферми в с. Тухля) - точки всередині громади з'єднані відносно новими рівними дорогами.

На жаль, в Славському другий рік початок зими видається безсніжним - а значить, кататися на лижах неможливо (на гірськолижних курортах громади немає снігових гармат). Але зате в цей період стає популярним інший вид спуску з гір - на гірських велосипедах. Ольга Безушко, начальник відділу туризму та комунікацій Славської сільської ради, каже, що в сезон селище приймає близько двох з половиною тисяч велосипедистів, які приїжджають для того, щоб покататися по гірських трасах, облаштованих на місцевих піках.

З екстремального туризму в Славському є прокат квадроциклів, оренда джипів для поїздок по горах, пішохідні маршрути на всі гірські вершини в окрузі - їх можна досліджувати самостійно або скористатися допомогою гірських провідників місцевих турклубів.

Для спокійних туристів теж знайдуться заняття: можна спробувати зліпити своїми руками глечик в гончарній майстерні, можна відпаритися в чані з травами (величезною ємністю, під якою розпалений вогонь), можна поїсти козячого сиру на «Козячій фермі двох Катерин» і розплатитися за покупку карткою ( да, на фермі в гірському селі в Карпатах є інтернет і працює термінал), можна поїздити верхи, спробувати себе у бджільництві і мистецтві ковки та половити рибу. А ще можна зайти у Креативну Резиденцію МС-6, і побудувати будинок із соломи, глини, очерету і дерев'яних блоків, зайнятися йогою, помедитувати або відвідати чайну церемонію.

Зрозуміло, практично кожна турбаза пропонує спа-процедури в самих різних варіаціях.

Які плани на розвиток регіону у держави

Місцева громада робить все, що від неї залежить, щоб залучити туристів до себе, але жоден турист не поїде туди, де немає відповідної інфраструктури. Це розуміють і в «Укравтодорі» та Львівській ОДА. Тому в регіоні розробили проект «Мале Карпатське коло».

Цей масштабний інфраструктурний проект покликаний з'єднати Львівську, Закарпатську та Івано-Франківську області. В рамках «Малого карпатського кола» департамент дорожнього господарства Львівської ОДА планує виконати 5 проектів з реконструкції та капітального ремонту автодоріг, загальною протяжністю 97,3 кілометра, побудувати 3 нових дороги загальною довжиною у 20.5 км і реконструювати або капітально відремонтувати 26 мостів.

«Ми почали будівництво «Малого карпатського кола» в минулому році. Ми хочемо об'єднати спочатку три області, а в перспективі - з'єднати їх з Європою, з Польщею - з'єднати хорошою, якісною інфраструктурою. Сподіваюся, що нам вдасться закінчити проект у найближчі 2-3 роки», - говорить заступник голови Львівської ОДА Юрій Бучко.

В цілому проект «Мале Карпатське коло» включає 248,9 кілометрів доріг державного значення, які планують відремонтувати і / або побудувати. На даний момент вже закінчені роботи на 67.8 кілометрів доріг. На виконання проекту вже витратили 715 мільйонів гривень, а загальна сума інвестицій складе близько 5 мільярдів гривень.

Крім поліпшення дорожньої інфраструктури регіону, в планах є створення додаткового туристичного магніту. Компанія «ОККО» планує побудувати в 15-ти кілометрах від Славського, в селі Верхня Ружанка, великий гірськолижний курорт. Його проектування повинне розпочатися у наступному році, а тривати будівництво буде близько 4 років. Інвестор декларує, що готовий вкласти в цей проект 500 мільйонів доларів.

Деталі проекту поки невідомі, але передбачається, що інвестор побудує 60 кілометрів нових трас, підйомники і систему засніження. Цей проект може дати абсолютно новий поштовх розвитку туризму у Славській ОТГ і вивести внутрішній туризм в Україні в цілому на новий рівень.

Більш детально про сам «Лижний експрес» читайте тут.Також ми повідомляли, що доїхати з Кривого Рогу до Закарпаття тепер можна без пересадок.

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube