В Україні з 16 січня сфера обслуговування переходить на українську мову

Читати російською
Штрафи будуть накладати не на персонал, а на суб'єктів господарювання

З 16 січня вся сфера обслуговування повинна переходить виключно на українську мову. Перейти на неї зобов'язані торгівля і сервіс, за порушення передбачені штрафні санкції.

Інформатор зібрав всю інформацію про норми мовного закону.

Відповідно до статті 30 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" всі постачальники послуг (супермаркет,інтернет-магазин, кафе або ресторан, банк, аптека, АЗС, вокзал, спортзал або бібліотека)незалежно від форми власності, зобов'язані обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги державною мовою. Обслуговувати клієнта на іншій мові можна буде тільки на його прохання.

Секретаріат Уповноваженого із захисту державної мови може здійснювати позапланові перевірки для контролю за порушеннями мовного закону.Відповідно до статті 57 Закону України за порушення складають акт про результати здійснення контролю і оголошують попередження і вимогу усунути порушення впродовж 30 днів від дати складання акту.

За повторне впродовж року порушення Уповноважений накладає на суб'єктів господарювання штраф від 5 100 до 6 800.

Покрокова інструкція, що робити в разі відмови обслуговувати вас державною мовою:

  • спробувати вирішити ситуацію на місці і попросити працівника обслуговувати вас державною мовою;
  • в разі відмови працівника, звернутися до керівництва установи або на «гарячу лінію» установи, в якій відмовилися обслуговувати українською мовою;
  • в разі відмови або незабезпечення надання інформації (послуг) державною мовою зафіксуйте факт відмови (за допомогою аудіо, відео, письмового підтвердження очевидців і т.д.) і дані підприємства (назва, місцезнаходження, контакти суб'єкта);
  • подати скаргу Уповноваженому з поштовою адресою: 01001, м.Київ, провулок Музейний, 12, електронна адреса skarha@mova-ombudsman.gov.ua або заповнити форму на сайті Уповноваженого;
  • в скарзі обов'язково вказати: прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, суть скарги, який саме суб'єкт / працівник суб'єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право позивача. Бажано також навести докази на підтвердження;
  • якщо письмова скарга, то в ній повинні бути: підпис заявника і дати;
  • якщо електронна заява, необхідно вказати електронну поштову адресу, на який заявнику прийде відповідь або інший спосіб зв'язатися з ним. Підпис в електронній заяві не потрібен;
  • скаргу можна подати впродовж шести місяців з дня виявлення порушення.

Нагадаємо, 25 квітня Верховна Рада прийняла в другому читанні законопроект про українську мову як державну. Крім того, Кабінет міністрів затвердив стратегію популяризації української мови.

Також Інформатор писав, що з 16 січня вся реклама повинна бути українською мовою .