Підрядник Великого будівництва отримає 15,7 млрд грн на догляд за дорогами: що відомо про Максима Шкіля

Одна з найбільших дорожніх компаній України "Автострада" отримала контракти на обслуговування доріг у 3 областях протягом 2025-2027 років

Максим Шкіль, дороги
Максим Шкіль, дороги

У 2024 році з групою компаній "Автострада" уклали угоду на добудову метро на Виноградар у Києві за 13,8 млрд грн. Однак компанія отримала ще підряди на понад 15,7 млрд грн на обслуговування доріг у Рівненській, Харківській та Вінницькій областях на 3 роки. Чим відомий власник "Автостради" Максим Шкіль, зірка Великого будівництва Зеленського, колишній помічник народного депутата від Партії регіонів - розкаже Інформатор. 

Найдорожчий тендер з усіх будівельних робіт, що оголошувалися коштом бюджету за 2024 рік, дістався ТОВ "Група компаній Автострада" - добудова метро до ж/м Виноградар у Києві за 13 млрд 785 млн грн. Ці роботи мають завершити до кінця 2026 року за умов наявності фінансування. Втім, компанія поки що будує метро своїм коштом і без авансу, тому КМДА може знадобитися залучити кредитні кошти, щоб розрахуватися з підрядником. За пів року компанія провела лише 0,59% робіт з будівництва метро - про це свідчать дані КМДА. Фірмі закидали відсутність досвіду будівельних робіт у метро, втім це не завадило столичним чиновникам укласти угоду. 

Втім, ще більшу суму виділять зареєстрованій у Вінниці "Автостраді" на утримання доріг. Наприкінці грудня 2024 року з ними підписала угоду на 1 млрд 900,5 млн грн на утримання 454,6 км доріг у Рівненській області обласна Служба відновлення та розвитку інфраструктури на повні 2025-2027 роки. Разом з цим підпичали аналогічний договір на 303,6 км вартість 2 млрд 166 млн грн

Служба відновлення та розвитку інфраструктури (колишня Служба автомобільних доріг) Вінницької області до "Автостради" була більш щедрою. За результатами угод "Автострада" отримає: 

  • 3 млрд 762 млн 78 тис. 885 грн на обслуговування 745,3 км доріг до кінця червня 2027 року (угоду уклали у червні 2024-го на 3 роки); 
  • 3 млрд 643 млн 37 тис. 922 грн на обслуговування 717,8 км доріг до 30 червня 2027 року; 
  • 2 млрд 779 млн 103 тис. 9 грн на обслуговування 555,8 км доріг до 30 червня 2027 року.

Служба відновлення у Вінницькій області застосувала "заточку", яка використовувалась Укравтодором під час "Великого будівництва": замовник вимагав аби учасники тендеру мали річний дохід за минулий рік у розмірі не менше 99% від розміру нинішньої закупівлі. А економія за цими угодами склала лише 3%. 

Ще 1 млрд 493 млн 548 тис. 620 грн отримає компанія від Служби відновлення Харківської області, де тривають бої, - до 31 липня 2027 року. У всіх цих випадках крім Харківщини у "Автостради" не було конкурентів.

Для порівняння: на аналогічному тендері на Житомирщині, де була конкуренція між 3 компаніями, а замовник вимагав у підрядників 30% фінансової спроможності від очікуваної ціни трирічної закупівлі, вартість робіт впала з 1,08 млрд грн до 596,8 млн грн, а згодом ще трохи подешевшала - там теж перемогу дістала "Автостраді". 

Фірмі ГК "Автострада" часто пригадували, як у Миколаєві у 2024 році, де вона будувала теплотрасу за 487 млн грн, зросла вартість робіт. Причому на 50 млн грн за 3 місяці. Також компанії закидали, що вона у 2023 році ремонтувала дороги на Миколаївщині по 13 млн грн/км, хоча середня вартість по Україні була 7 млн грн/км - тобто майже вдвічі менше.

Чим відома ця компанія та її власник Максим Шкіль

Під час повномасштабної війни збільшив виторг своїх компаній у 2,5 рази. До цього "Автострада" Шкиля була у топ-3 підрядників з будівництва дорог програми Президента України "Велике будівництво". Наразі продовжує отримувати мільярдні підряди від держави: на будівництво метро, водогонів, обслуговування доріг.

За даними аналітичної системи YouControl, його "Автострада" з 2017 року перемогла у закупівлях від держави на понад 165,4 млрд грн. При цьому у жовтні 2024 року Шкіль зазначав, що держава заборгувала його компаніям понад 10 млрд грн. Серед найбільших замовників - Держвідновлення (колишній Укравтодор). Директором фірми донедавна був колишній керівник Служби автомобільних доріг у Черкаській області Владислав Демиденко, а зараз - адвокат Дмитро Троєкуров. 

Причини такого різкого злету невідомі. Деякі ЗМІ пишуть, буцімто Максим Шкіль є "кумом ексміністра інфраструктури" Володимира Омеляна (2016-2019 років), який і допоміг залучити близьку людину до державних підрядів, втім Шкіль це спростовує, хоч зазначає, що вони давно знайомі. Також Шкіль товаришував з Андрієм Пивоварським, який був міністром інфраструктури у 2014-2016 роках. Політичні зв'язки, вірогідно, часто допомогали у просуванні бізнесу.

У період 2011-2014 років Шкіль був помічником народного депутата України. від Партії регіонів з Донеччини Миколи Демянка, якого відносили до близького оточення президента Віктора Януковича та який був членом елітного президентського клубу з полювання. У ЗМІ гуляє інформація, що Максим Шкіль був членом молодіжної організації Партії регіонів, але сам він це спростовує.

Максим Шкіль у молодості
Максим Шкіль у молодості

Після зміни влади у 2019 році та відставки Володимира Омеляна компанії Шкіля не тільки залишилися "на плаву", але й стали фаворитами у дорожньому будівництві нової влади, хоча її послуги були дорожчі за конкурентів. Видання "Межа" пише, що цьому причинами є співпраця з Андрієм Богданом (перший голова адміністрації Зеленського), його наступником Андрієм Єрмаком та Олегом Татаровим.

Максим Шкіль народився у 1983 році у Львові. Бізнесмен починав працювати на заводі мінеральних вод "Юмакс-Львів", який належав його батьку та дядьку. Перший самостійний бізнес Максима Шкіля розпочався з видобутку граніту.

18 вересня 2006 року ТОВ "Еколос" продало ТОВ "Бехівський гранітний кар'єр" компаніям NALIUM INVESTMENTS LTD та BERLEY HOLDINGS LTD, за якими, ймовірно, стояли 23-річний Шкіль та його кум Ігор Попадюк - партнером проєкту "Буковель". За даними компаній, у наступні роки у кар’єр було вкладено понад 20 млн євро. У лютому 2008 року Шкіль став власником 50% долі у Ігнатпільському гранітному кар'єрі, ТОВ "Жеревецький кар'єр", ТОВ "Лугинський Гранітний Кар'єр". У травні 2008-го Максим Шкіль створив ТОВ "Ємільчинський Кар'єр" та ТОВ "Щебенева Компанія". У 2011 році Шкіль  створив ТОВ "Українська гранітна компанія". З 2019 року він став власником ТОВ "Захід Граніт Сервіс". Цей бізнес розташовано на Житомирщині. 

З 2011 року - засновник, власник та голова наглядової ради ТОВ "Перша логістична компанія", яка спеціалізується на вантажних залізничних перевезеннях. За часів президентства Петра Порошенка була одним з ключових підрядників для державної Укрзалізниці. Компанія має понад 1000 вагонів. 

У 2015 році бізнесмен набув корпоративних прав у компанії "Audi Центр Одеса Південь". Згодом компанія зайняла 25% ринку серед дилерів Audi в Україні. 

У 2016 році Шкіль заснував Групу компаній Autostrada, що спеціалізується на інфраструктурному будівництві. За твердженнями з піар-матеріалів, компанія має понад 3000 одиниць техніки та понад 5000 співробітників. Це і є його основний актив. Серед відомих проєктів - ремонти Подільсько-Воскресенського мосту (субпідряд), Дарницього мосту, капремонт тунелю Оболонсько-Теремківської лінії метрополітену у Києві, відновлення мосту через Десну біля Чернігова, будівництво водогонів від Запоріжжя до Марганця, будівництво водогону для міста Миколаїв, ремонти дорожнього покриття у порту Одеси тощо.

Як зазначив Шкіль, "Автострада" починала свою роботу у Вінниці, адже там базувався найбільший підрядник з будівництва доріг часів Януковича - компанія "Південьзахідшляхбуд", втім підрядник набрав боргів на 200 млн дол, які не зміг погасити. А тисячі фахівців звідти перейшли працювати до нової компанії - "Автострада". 

У 2020 році Шкіль заснував "Прилуцьку аграрну компанію" з земельним фондом 100 га. Пізніше купив ТОВ "Курс-Агро", яка володіє 5 тис. га землі та 37 автотранспортними засобами. Компанія має елеваторний комплекс потужністю 60 тис. т. Майно розташовано на території Полтавської та Чернігівської областей.

Судові справи

Як і будь-яка велика компанія, що займається будівництвом доріг, "Автострада" потрапляла у скандали. Хоча для компанії вони закінчуються без якихось наслідків. Ось декілька справ з судового реєстру. 

Службові особи Могилів-Подільської ОТГ, діючи за попередньою змовою зі службовими особами ТОВ "СП "Автострада" неподалік автодороги М-21 біля с. Немія, Могилів-Подільського району Вінницької області організували незаконний видобуток корисних копалин у промислових масштабах, що спричинило тяжкі наслідки.

Згідно з матеріалами іншого кримінального провадження, правоохоронці вважали, що під час виконання ремонтно-будівельних робіт  ТОВ "Онур Конструкціон Інтернешнл", ТОВ "Ростдорстрой"  та ТОВ "Спільне Українсько-німецьке підприємство "Автострада" (колишня назва ТОВ "Група компаній "Автострада") неналежним чином виконали роботи, завищивши їх якість та вартість у Кіровоградській області. 

 

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. Підписатися на канал у Viber можна тут.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Головна Актуально Informator.ua Україна на часі Youtube