Немає пального, Карпати недоступні, в Польщу не пускають: розвінчуємо чутки щодо важкої зими в Україні

Софія Єлагіна

Ситуація в Україні не така страшна, як її описують в медіа

Після ракетної атаки українці на два дні залишились без світла, води і опалення. Іноді пропадав зв’язок та інтернет. На тлі цього виникають пригнічені настрої та песимістичні прогнози на зиму – нібито палива на всіх не вистачить через ажіотаж навколо генераторів, в Польщу в’їзди закрились, а взимку фури не зможуть проїхати Карпатами. Пояснюємо, чому страх невиправданий. 

Палива на всіх не вистачить

Побоювання пояснюється тим, що під час блекауту підприємці і мешканці багатоквартирних будинків переходять на генератори. А паніка спричиняє автомобільні черги на АЗС, адже навіть столична влада закликає киян їхати в передмістя або туди, де є можливість перечекати важкі часи. Директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн відзначив, що витрати пального для генератора порівнянні з автомобілем. Але є проблема – авто зареєстровані, а генератори ні. Тому важко сказати, скільки українцям потрібно пального. 

“Між тим навіть приблизні розрахунки говорять про те, що навіть зростання парку генераторів на 100 тисяч одиниць на місяць й навіть більше ринок буде у змозі забезпечити. Такі обсяги були протестовані у найважчі місяці влітку, тому здолаємо й зараз”, – написав Сергій Куюн на своїй сторінці в Facebook.

За спостереженнями фахівця, несподіваний попит спровокував підняття цін на 0,5-1 грн/л для того, щоб збити або переорієнтувати попит – адже запаси у трейдерів обмежені. Зараз вони підписують контракти на додаткові обсяги, навіть і з віддаленими постачальниками, що є не дуже вигідним.

Спеціаліст прогнозує, що надалі попит на генератори не буде впливати на ціноутворення. Все залежить від зовнішньої кон’юнктури, а вона наразі напружена через майбутнє ембарго на російські нафтопродукти (стартує з 5 лютого) та імпорт російської нафти (з 5 грудня). Директор компанії Prime Group Дмитро Льоушкін розповідав, що Європа починає переорієнтовуватись на постачання з країн Близького Сходу та Саудівської Аравії. Внаслідок цього змінюється логістика, оскільки трубопроводів немає, і імпорт здійснюватиметься танкерами. За його словами, в деяких європейських країнах вже відчувається дефіцит палива, і ситуація напружена. Проти в Україні поки що ринок стабільний. Сергій Куюн пише, що дефіциту наче і немає, але й відсутній вибір партій, і наші імпортери вже не можуть обирати і торгуватись. Проте експерт зберігає оптимізм.

“Але, знову ж таки, ми це все вже проходили навесні. Зараз на нашому боці низький сезонний попит у Європі, новозбудована система нафтопродуктозабезпечення, втричі більший парк бензовозів та повністю мобілізований ринок (всі працюють на своїх місцях)”, – пише Сергій Куюн. 

Через ожеледь і снігопад фури не зможуть їздити перевалами Карпат 

Деякі небезпечні ділянки дійсно можуть тимчасово закрити на час, доки не мине негода. Так було в квітні минулого року на Ужоцькому перевалі (дорога Львів – Самбір – Ужгород), що на Закарпатті. Обмеження скасували за півтори голини після початку його дії. А деякі ділянки вже закрили, йдеться про перевал “Шурдин”, що у Чернівецькій області. 

“Це вимушені дії, бо ж взимку їздити “Шурдином” – небезпечно. Дорогу закриваємо, аби запобігти ДТП, оскільки цей автошлях з гравійним покриттям, вузький та має дуже круті вигини”, - повідомляють в Службі автодоріг. 

Проїзд на цій ділянці закрили 10 листопада, а відновлять 1 квітня 2023 року. Втім, такий захід запроваджують не вперше – торік теж закривали “Шурдин”. Корисна інформація для водіїв від Служби автомобільних доріг: об’їхати аварійну ділянку можна такими шляхами:

  • Р-62 Криворівня – Усть Путила – Старі Кути – Вижниця – Сторожинець – Чернівці
  • Т-26-01 Чернівці – Вашківці – Путила – КПП “Руська”. 

Зима навряд чи буде такою сніжною. Очільник Укргідрометцентру Микола Кульбіда в інтерв’ю сайту 24 каналу розповів, що морози будуть короткочасними – до -20 градусів на північному сході та -25 градусів на Сході. Загалом температура взимку буде трохи вищою за норму. Тому довгих похолодань не очікується. 

“Зима в Україні буде. І трошки снігу теж. Але він буде і танути, і випадати. Зимою без снігів та морозів не обійдеться. Просто у порівнянні з середніми характеристиками цього буде вже менше”, – цитує видання Миколу Кульбіду. 

А Штаб з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації вже розпочав свою роботу. Тому ніяких нових ризиків для вантажного транспорту не передбачається. І навпаки – Служба автомобільних доріг продовжує ремонти на шляхах, що ведуть до Молдови (Вартиківці – КПП “Сокиряни” з під’їздом до КПП “Росошани”) і облаштовують КПП “Красноїльськ – Вікову де Сус” на кордоні з РумунієюАле виїзд машин за кордон вже стосується третього ризику. 

Польща нікого не пропускає на кордоні

Справжня причина цього – у відсутності електроенергії та пошкодженні об’єктів критичної інфраструктури. В Державній прикордонній службі пояснюють, що “такі обставини спричиняють тимчасове уповільнення або часткове призупинення пропускних операцій”. І це стосується не тільки Польщі. Станом на ранок 25 листопада робота в пунктах пропуску “Косино” (кордон з Угорщиною) та “Табаки” (кордон з Молдовою) також ускладнено. Але пропуск пасажирів здійснювався на інших пропускних пунктах. Таким чином проблема має не дипломатичний, а суто технічний характер. До речі, дізнатись про час очікування в пунктах пропуску можна на цьому сайті.

Блекаут в Україні

Після чергової масованої ракетної атаки по Україні 23 листопада декілька регіонів залишились без світла. Також мешканці скаржились на відсутність води і мобільного зв'язку. В містах відкрили "Пункти незламності", де кожен охочий міг обігрітись і зарядити гаджети. А в кав'ярнях і коворкінгах підприємці встановлюють генератори, що теж дає можливість містянам залишатись в теплі. Завдяки роботі енергетиків світло поступово почало повертатись в регіони. 

Раніше ми писали, що буде з опаленням в багатоквартирних будинках в разі мінусової температури. Також читайте коментар гендиректора Yasno стосовно ситуації зі світлом в Києві

Підписуйтесь на наш Telegram-канал, щоб не пропустити важливих новин. За новинами в режимі онлайн прямо в месенджері слідкуйте на нашому Telegram-каналі Інформатор Live. Підписатися на канал у Viber можна тут.

No ad for you